Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Anders Lundgren - 31 oktober 2011 13:32

Efer att ha pågått i 5 veckor, släcktes arangemanget ner igår. Man räknar med att 70 000 människor har gått runt ljusslingan under dessa veckor. Själva har vi gått runt 6 gånger. Vi har passat på att bjudit hem några vänner och då bjudit på Alingsås bästa sevärdhet. Man har haft 6 olika installtioner efter slingan, och faktum är att  ju fler gånger man går destå bättre blir det. Själv tyckte jag bäst om ovanstånde objekt, Landskyrkan.

Av Anders Lundgren - 27 oktober 2011 17:08

I lördags samlades våra barn och barnbarn här hemma hos oss för att genomföra en av årets höjdare, kroppskaksbaket. Martin kom på fredageftermiddag med Rebecka och Alex, Johanna var redan uppbokad och kund inte följa med. På kvällen var vi alla hemma hos Anna och Magnus på tacofest. Vi samlades för frukost och lösning av melodikrysset klockan 10 på lördag morgon. Jag hade redan förberett stekningen av fläsket så det var klart. Potatisen kokades, skalades och pressades. Bagar-Martin fick ta hand om degknådningen av potatisdegen. Han lyckades bra, det blev en bra konsistens, så det var bara att baka in fläsket i potatisdegen, ner i det sjudande vattnet.

Vi som älskar kroppkakor var som vanligt lyriska över denna fantastiska maträtt. Några åt kroppkakor för första gången och var lite skeptiska, men dom ändrar sig säkert inställning så småningom. Vid mörkrets inbrott, promenerade några iväg för att bese "Ljus i Alingsås".

Förste kocken tillreder fläsket.

Potatisen skalas.

Råvarorna klar för bearbetning.

Marianne och Matilda bakar in fläsket.

Magnus kollar så att allt går rätt till.

Anna har bakat en god kaka till kaffet.

Nästan alla tyckte om maten.

Alla 5 barnbarnen. Vilka sötisar!

Av Anders Lundgren - 17 oktober 2011 18:11

Idag har läckerbilen blivit inkörd, nytvättad och nyvaxad i Lennarts lagård. Där får den nu stå till det blir vår och torrt igen. Jag kommer säkert att längta.

Av Anders Lundgren - 14 oktober 2011 18:41

I förgår fick jag ett telefonsamtal från Rebecka, hej farfar imorgon kommer jag och hälsar på, då min pappa ska till Alingsås och jobba. Så igår morse kom hon tillsammans med pappa. Skitmysigt att få krama henne igen. Innan Martin åkte vidare åt vi frukost. Sedan hjälpte hon farmor att baka en äppelpaj, farmor tog sedan fram kartongen med "kläut kläder", allt skulle provas. Vi åkte sedan hem till faster Anna, där hon hann att träffa alla sina tre kusiner, Axel, Maja och Matilda och där det serverades svampsoppa och äppelpaj. Martin och Rebecka åkte sedan hem vid tretiden. En jättetrvlig dag blev det.

Det bästa var nog slicket.

Farmor ser nog löjligast ut.

Hemma hos Axel fick man också klä ut sg.

Av Anders Lundgren - 4 oktober 2011 18:02

Det finns snart inga gränser vad påhittiga köpmännen kan vara. Kanelbullens dag är det senaste.  Hustrun och jag tog detta som en anledning att köpa några dyrbara bullar och cykla hem till dottern, som hade en ledig dag, och fika. Axel som kände sig hängig var var också hemma. Det blev ett besök på några timmar, då vi också hann med att spela några partier mexican train. Trevligt att kunna vardagsumgås.

Av Anders Lundgren - 4 oktober 2011 17:51

Mitt äldsta barnbarn har nu trätt in i vuxenåldern, hon fyllde 18 år förra veckan. Nu börjar en ny fas i livet, då man får ta ett större ansvar över sig själv och sitt handlande. Hon är en förståndig tjej så det kommer säkert att gå bra.

Hon har nu börjat sitt sista år i gymnasiet här i Alingsås på Alströmerskolan, på mode och design linjen. Dom två första åren gick hon i skola i Halmstad. Men nu har hennes pojkvän Viktor fått arbete här i stan och dom har fått en egen lägenhet här i stan. Det ska bli trevligt att få umgås med dom lite oftare nu.

Av Anders Lundgren - 13 september 2011 21:15

Ett oväder har dragit in över Hallandskusten, det lär vara resterna av stormen "Katja". Det började igår kväll och har varat hela natten och dagen och lär ska fortsätta åtminstonde ett dygn till. Efter att ha suttit i den stormristande "kojan" hela förmiddagen och regnandet tagit paus, tog vi våra cyklar och tog oss ner på stranden för att se hur det står till med stranden. Inte mycket återstår av den strand vi promenerade på senast igår.

Av Anders Lundgren - 12 september 2011 20:01

Vi har nu återkommit till "Svedala" och Gullbranna efter att ha gjort en bussresa "Polen runt". Mycket intressanta besök i Warsawa, Krakow och Auswitch. Återkommer med "repotage" och bilder. Innan vi åkte på våran resa tog vi ner förtältet, det kändes ju bra, när vi fått rapport om busväder under bortavaron. Nu är det så dags att avsluta resten av husvagnsboendet. Tvättning och vaxning av husvagnen, nertagning av vindskydden, rivning av uteplatsen. Inga vidare väderutsikter de närmaste dagarna, så det få ta sin tid, men tid det är ju det enda vi har gott om numera.