Alla inlägg under november 2010

Av Anders Lundgren - 30 november 2010 22:53


  


Vid våran "Danmark-runt" resa tidigare i höst passerade vi genom Hansholm, på den Jyländska västkusten. Byn är en av dom större fiskesamhällena på denna kust. Nyfiken som jag är åkte vi en liten lokalväg för att komma ut till yttersta hamnen. På vägen dit dök den här synen upp, komunens soptipp. Utrancherade fiskebåtar, vilket synligt bevis på dagens fiskerinäring.

Av Anders Lundgren - 26 november 2010 18:07


  

Sveriges bästa imitatör, Jörgen Mörnbäck gjorde sin kritikerrosade show på   Lisebergsteatern inför fullsatt publik. Han är ju fantastisk duktig på att imitera kända personer, dels med sin röst och kroppsspråk och inte minst musikaliskt, han är en riktig "hejare" på att spela piano och imiterade några kända pianister. Några riktiga höjdar-gubbar som han gjorde var Mikael Wihe, Dean Martin, Lasse Kroner, Per Oskarsson, Jonas Gardell mfl. Om man ska vara kritisk kanske det blev lite för många gubbar, det kanske skulle vara lite längre monologer och några förre gubbar. Men en underhållande stund med många skratt blev det iallafall.

Av Anders Lundgren - 24 november 2010 16:51



Ella Fizgerald gick under epitetet "first lady of jazz", hon föddes den 25 april 1917 i Newport News i Virginia. Hon gjorde under sin livstid 200 album, och hon fick 13 "grammisar", vilket är mer än vad någon annan artist har fått.  Hon avled den 15 juni 1996, efter att ha levt sina sista år i avskilhet då hon fick ampuera sina ben pga av diabetes.


Ella har alltid varit en av mina stora favoriter, hon har ju sångröst som det "svänger" om utan att  behöva något komp. Hon var en allsidig sångerska med en bred reportoar, Här en av hennes bättre tolkning av "Mack the knife".


Av Anders Lundgren - 21 november 2010 17:32

Efter en veckas vistelse på sjukhuset har hustrun kommit hem igen. Någonting hände förra lördagen med henne. Anna och hennes familj var här på middag för att fira fars-dag. Plötsligt ligger hustrun på soffan och har jätteont i vänster arm. Hon har klagat senaste veckan när vi varit ute på promenad att det har smärtat upp i halsen och ut i armen. Etersom har hostat i nära 4 veckor har vi tagit det som muskelsmärta. Eter att smärtan hade släppt efter några minuter, ringde hon till sjukvårdsupplysningen, och dom gav henne rådet att besöka akuten, för att ta ett EKG. Tack och lov följde Anna med henne, hon är ju sjuksyster och jobbar på hjärtavdelningen, och det visar sig på EKG:et att hon haft en "liten" hjärtinfarkt. Hon blir inlagd för observation och utredning.


Man får säga vad man vill om den svenska sjukvården, men iallafall här på Alingsås Lassarett har man varit helt fantastiska. Ett vänligt empatiskt bemötande av alla arbetande på hjärtavdelningen. Hon har nu blivit grundligt undersökt, och genomgått en kranskärlsröntgen på lassarettet i Borås. Det visade sig då att det blivit en förträgning i ett kränskärl, detta åtgärdades direkt med "ballongsprängning" och förstärkning av kärlet med "stent". Nu har hon tack och lov kommit hem igen. Och förhoppningsvis ska hon känna sig piggare i fortsättningen, och efter en stunds återhämtning fortsätta leva ett aktivt liv igen, efter att fått denna "väckarklocka".

Av Anders Lundgren - 15 november 2010 12:27

Nu är det dags att återgå till fast föda igen. Min fasteperiod har sträckte sig över 14 dagar med ner- och upptrappning. 10 dagar med endast flytande föda. Jag kan nog säja att detta varit det "lättaste" tillfället hitills. Inte det minsta sug efter något "snaskigt". Det blev 5 kg mindre av Anders på 2 veckor, vilket gör att man känner sig lite "studsigare" i kroppen. På senaste yoga lektionen lyckades jag få ner tårna i golvet när vi gjorde "plogen", vilket kändes härligt. Detta är en övning när man ligger på rygg och sedan försöka få ner tårna i golvet bakom huvudet, rena akrobatiken, men tack vare lite mindre "fettvalkar" lyckades det. Nu gäller det att följa upp detta "tillståndet" med lite eftertanke vad man stoppar i sig.


Tyvärr har hustrun hamnat på sjukhus efter en "liten" hjärtinfarkt i lördags. Hon kommer nu att undersökas och röntgas för att utreda hälsotillståndet, vilket känns skönt. Vi får bara hoppas att hon/vi kan fortsätta leva ett aktivt liv.

Av Anders Lundgren - 11 november 2010 10:32

Det känns lite som man börjar gå i ide. Livstempot har gått ner några grader. Man vaknar vanligtvis mellan 7 och 8 på morgonen. Sedan tidningsläsning fram till 9 tiden. Men varför kan man inte kosta på sig den "lyxen", efter 45 års arbete och väckarklockan har ringt i ottan. Tillvaron känns ganska behaglig, man glömmer nästan både tid och rum, kanske man vet vilken veckodag det är, men har ingen aning om datum, då får man titta på almanackan.


Men tror ändå att man får ha något "projekt" på gång, annars blir det tråkigt. Jag har återupptagit mitt "projekt" från i våras. Jag har alltid tyckt det varit roligt med fotografering, och har under de 46 åren som jag haft egen kamera tagit åtskilliga tusen bilder. Tack och lov har jag ändå sorterat och arkiverat mina negativ i någorlunda tidsordning. Mitt projekt består av att scanna in svartvita- och färgnegativ, samt alla diapositva bilder, till datorns hårddisk, för att sedan lägga över dom på en extern hårddisk. Jag har nog 3 hyllmeter med diamagasin och 3 pärmar med negativ, så  det lär ta sin tid. Men det är samtidigt roligt, det blir en tidsresa tillbakas i tiden, just nu befinner jag mig på diabilder från 1977. Lite nostalgisk blir man allt.


Jag är nu mitt uppe i en fasteperiod och är nu inne på min 11 fastedag, och jag kan säga att det aldrig har känst så lätt som denna gången, har inte haft "noja" någon gång under denna period. Vi hade våra "Paris vänner" Ulla och Bernt här på middag i söndags. Jag klarade till och med av att tillreda en härlig gryta, som vi bjöd på. Gästerna blev lite imponerade av att jag klarade detta, utan att själv äta. Men jag åt min buljong med god aptit. Jag tror att jag klarat mig så bra beror på att jag inte har behövt frakta mig till ett arbete, utan kunnat vara i min hemmiljö hela tiden, men jag börjar nog att trappa upp till helgen.


Energin räcker inte riktigt till för riktigt fysiska aktiviteter, så jag har inte "gympat" på en vecka, nästa vecka räknar jag med att sätta fart på "benhögen" igen. Men hustrun och jag har iallafall varit ute på långpromenad dom dagar som det varit någorlunda väder. Men vintern har ju redan gjort sig påmind med snö och blåst, lite för tidigt kan man tycka, vilket inte sporrar till uteaktivitet direkt. I värsta ovädret "fingick" vi in till stan för att köpa några presenter. Dels till vårat nya syskon barnbarn Ludwig som föddes imåndags, syster "Pippis" son Anders och hans sambo Mona, fick sitt första barn. Dessutom köpte vi en bok till "Paris vännen" Ulla som genongick en knäoperation på Alingsås Lasarett i måndags, hon fick en ny knäled. Vi besökte henne på sjukhuset igår, allt hade gått bra, hon räknar med att åka hem på fredag. Fantastiskt vad utvecklingen har gått framåt, här byter dom höft- och käleder på löpande band.


Nu skiner faktiskt solen, och direkt börjar det "spritta" i kroppen, ger mig nog ut på en snabb-promenad, när jag är färdig med mitt pågående dia-magasin.


Av Anders Lundgren - 5 november 2010 17:56


  

Min nya kamera Nikon 5000


Jag köpte min första kamera 1966, en Retinett. Den köpte jag för pengar som jag vann på ett pyramidspel, under min sista termin innan ingenjörsexamen på Sundsvalls Tekniska Skola. Det skapade ett fotointresse som fortfarande finns kvar. Under årens lopp har jag nog köpt 6 olika kameror. På den tiden var det diafoto som gällde, jag skaffade mig även mörkrumsutrustning och famkallade negativen och gjorde sedan egna papperskopior med egen förstoringsapparat, det var ett himla sölande med olika bad, men det var en rolig tid, därefter gällde färgfotografering med kopior på papper.Tekniken har ju gått framåt under årens lopp. Idag är det bara digitalfoto som gäller. Man använder idag många förprogramerade program för att optimera sina motiv. Så jag måste lära mig alla finesser som finns på min nya Nikon, ska bli kul. Hustrun och jag ska åka till Tanzania och Zanzibar i slutet av januari, och då även ut på safari i 3 dagar, för att förhoppningsvis se mängder av vilda djur. Och då vore det roligt om man kunde fånga några fina motiv med min nya kamera.

Av Anders Lundgren - 4 november 2010 14:53

Alla skolbarn har novemberlov denna veckan. Vårat yngsta Alingsås-barnbarn, Axel 7 år, har varit hos oss några dagar för att hålla oss sällskap. Vi tycker att det är jättemysigt när våra barnbarn sover över här, men det blir ju ganska tråkigt att vara hos mormor och morfar, när man inte har sina egna saker att tillgå. Så vi bestämde att en dag skulle vi gå på Naturhistoriska Museet i Göteborg. Vi var där när Matilda och Maja var mindre, och dom tyckte att det var spännande att få se alla dom uppstoppade djuren och den stora valen. Så vi åkte in till stan, och hämtade upp min syster "Pippi" och hennes barnbarn Angelica, som var på besök hemma hos sin farmor i Göteborg. När vi väl troklats oss fram till Museet fanns naturligtvis inget ställe att parkera bilen på. Det var full kaos i kvartererna runt omkring, bilar överallt. Men till slut lyckades det ändå.


Vi travade runt där i 1,5 timme och fick se alla dom stora djuren, här skulle man behöva gå runt åtskilliga gånger om man vill fördjupa sig i detta ämne. En otrolig samling som finns här. Vi avslutade besöket med en fika.


  

Här är alla musee-besökarna utom morfar

  

En tiger i full aktion

  

Noshörning



Presentation


solnedgång över Rödahavsbergen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards