Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Anders Lundgren - 19 juni 2011 22:44

Johanna som har kommit igång ordentligt med sitt motionerande har nu anslutit sig till utmanigen, "årets flitigaste motionär". Under maj månad fick hon ihop 11 timmar. Bravo. Hon fyllde för övrigt år häromdagen, så då var det tårtfest igen. Vi är många "fyllebarn" under sommarmånaderna.

Tyvärr har det inte varit något stabilt sommarväder ännu, en och annan soltimme har det varit, så några stunder på stranden har vi allt ändå fått. Annars bedriver vi tiden med spel nu när vi ar Axel här på besök. Som tur är han sin kusin Rebecka som han kan vara tillsammans med. Häromdagen var vi på cykelutflykt till Laxvik.

Igår var vi bjuden till våra "vandringsvänner" i Kungsbacka, en trevlig kväll med mycket god mat, en fisksoppa som var det godaste jag har ätit. När vi träffas blir det alltid att vi spelar 10 000, ett tärningsspel som vi fördrev kvällarna med när vi träffades på våran vandringsresa till Dolomiterna för 2 år sedan. Vecka 29 kommer dom hit, och vi tillbringar veckan tillsammans med lite utflykter i närområdet, ska bli trevligt.

Johanna

Mormor läser

Bolibompa dags i förtältet

Av Anders Lundgren - 13 juni 2011 21:17

Då har barnen äntligen fått sitt efterlängtade sommarlov. Alingsås-barnen hade skolavslutning i fredags. På lördagen kom Alingsås familjen hit och "lämpade" utav Axel,som ska vara här med oss framtill midsommar. Nästa helg kommer Maja och förhoppningsvis Matilda hit också. Rebecka går sin sista dag på sitt"dagis" på onsdag, och kan då leka med kusin Axel hela dagarna.

Idag var alltså första lediga dagen. Den kunde inte börja bättre, frukost ute, och sedan en cykel-promenad för Axel, och gå-promenad för mormor och morfar. Vi har fördrivit dagen med spel, och Axel har hjälpt morfar att justera "soldäcket". På eftermiddagen var vi borta hos Rebecka och Alex, där vi fick hemmaodlade jordgbbar, mums, min favorit. Alex har nu övergett krypstadiet och tar sig fram mestadels med fötterna. Han älskar att jaga sin boll, en blivande fotbollsspelare.

En trött Maja "laddar" inför sommarlovet.

Axel testar livräddningsbåten.

Havregrynsgröten smakar särskilt bra utomhus.

Meditationsstund på stranden.

En fin cykeltur i naturreservatet.

Lite snickeriarbete hann vi också med.

Liksom några parti Mexican Train.

Alex våran nya fotbollsspelare.

Axel och Rebecka gör konster på studsmattan.

Pusskalas.

Av Anders Lundgren - 5 juni 2011 20:57

Då var mitt första år i "tredje åldern" avverkat. Och med facit i handen, kanske det rent av varit ett av de bättre åren under min 66-åriga levnad. Friheten att göra nästan vad man vill utan att någon behöver ha någon åsikt om detta har varit befriande. Ibland får man stanna upp och nypa sig i armen, och vara ödmjuk inför livet, vad bra man ändå har det. I och för sig har jag kännt mig lite "låg" idag, kanske för att tiden ändå går lite för snabbt. Jag försöker ändå att leva som om jag fortfarande var 25, eller nåt. Sonen har dragit med farsan ut på rullskridskor, och häromdagen var vi ute och cyklade Hallandsleden med moutainbike i 3 timmar och kom då 3,5 mil i varierande teräng, och det känns ju bra att man ändå inte har några begränsningar när det gäller sådana utmaningar.

Dagen har jag och hustrun tillbringat på stranden under ett parasoll, ett strålande sommarväder har det varit, har tagit några snabbdop i havet för att svalka av sig. Martin, Johanna och barnbarnen var här på en fika i eftermiddag. Igår var dom här också och åt middag, tillsammans med Daisy, Johannas mamma.

Hustrun och Daisy.

Årets första glass.

Alex åker på farfars "tak".

Alex gillar att bli gungad av storasyster.

En snygg skjorta fick jag i present.

Skymning över Laholmsbukten.

Av Anders Lundgren - 2 juni 2011 22:29

Av tradition så ska man ut i naturen på kristihimmelfärdsdagens morgon för att lyssna på göken, därav namnet gökotta. Årets gökotta avverkade vi tillsammans med Martin, Johanna och barnen och Johannas mamma Daisy. Vi tog oss några mil med bil till "Danska fall" som ligger i närheten av Simlångsdalen. Här är ett naturreservat med ett vattenfall i ån Assman. Under ett slag 1676 mellan danska och svenska soldater, lyckades svenskarna rasa en bro som intagits de danska soldaterna,, följden blev att soldatern på bron följde med ner i vattnet och flera omkom, därav namnet på fallet. Här intog vi våran medhavda matsäck sittande i naturen. Någon gök hörde vi inte, men det blev en trevlig utflykt.

Promenad till "Danska fall".

Här är själva fallet.

Fikapaus

Gott om liljekonvaljer.

Far och dotter njuter av tillvaron.

En gammal cykel, som säkert varit oanvänd dom senaste 50 åren.

Av Anders Lundgren - 31 maj 2011 21:11

Alex som fyllde 1 år den 26, blev ordentigt firad i lördags. Faster Anna och hennes familj hade kommit ner från Alingsås för att fira 1 åringen. På söndagen var det ju mors-dag, så då var det firardags igen. Våra bägge barn och alla 5 barnbarnen var på besök i våran "koja", tyvärr var det ganska tråkigt väder så det blev mest att sitta i förtältet, hustrun blev iallfall ordentligt uppvaktad.

Vårat vindskydd som vi tillverkade när vi var hemma senast, blev uppsatt igår, reultatet blev över förväntan. Martin och jag tog en härlig runda på rullskridskorna i går kväll. Vindstilla, solnedgång över västerhavet, starka dofter från naturen, härligt flyt i åkningen. 1.6 mil på 55 minuter, en höjdare. Idag har vi som omväxling haft fint väder, passade på att besöka stranden några timmar.

Nattgäster

Morsdags-kalas i förtältet

Äldsta och yngsta barnbarnen Matilda och Alex.

Alex börjar bli trött på allt tjat.

Det egentillverkade vindskyddt uppsatt.

Hustrun med ett fång ängsblommor.

Av Anders Lundgren - 26 maj 2011 21:48

Vi har varit hemma i Alingsås några dagar. Då vi har röstat i omvalet till regionen. Varit på avslutning med gymnastiken, cykelutflykt i regnvädret. Varit med Anna och Magnus och tittat på sommarstuga, utanför Uddevalla. Blivit klippta av Anna. Varit på teater, med mina systrar och svåger. Besökt syster "Pippi" på Tjörn i hennes sommarstuga. Avverkat massagekund. Tillverkat ett vindskydd till "kojan". Avslutat mitt projekt att scanna in mina gamla diabilder. Varit på dansuppvisning, Axel var med och dansade street-dance. Fullt upp!

Tillbaka till "kojan" igen och lite lugnare tillvaro. Idag 26 maj, fyller minstingen Alex 1år, stora pojken. Vi var och uppvaktade honom med presenter, och blev bjuden på pannkakstårta.

Storasyster Rebecka är mer nyfiken på paketen än födelsedagsbarnet.

Tröjan var iallafall god att "äta".

Nya favoritleksaken.

Kolla, nu kan man stå alldeles själv, rekordet är 11 steg.

Tur att det fanns något man kunde stötta sig emot.

Pannkakstårta smakade mums.

Av Anders Lundgren - 12 maj 2011 22:12

Nästan varje morgon försöker vi ta en runda i rask takt, när vi nu är här nere i Gullbranna har vi ett fint naturområde, med varierande skiftningar från åkermark till sandstrand till gammal barrskog till lövskog. Rundan är nästan 5 km. Här följer några bilder från naturreservatet.

Maskrosorna blommar för fullt

Under E6:an

In i naturreservatet

4 km sandstrand

Meditation och yoga på stranden

Rester av måsmat

Här på strandängen växer styvmorsviol

Över den lilla bäcken

In i den gamla barrskogen

Liljekonvaljer

Stigen ner till havet

Bron över Genevadsån är inte på plats ännu

Vindpinade björkar

Kabeleka

Rådjursspillning?

Här gjorde jag "årets vurpa" med cykel förra sommaren

Smörblomma

Citronfjärilen gillar blad och maskros

Fjolårets nypon

Vitsippor

Ormbunke

Postdiligens -vägen, Göteborg-Malmö

Gamla stigen ner till havet, innan motorvägen blev till

Inte långt till motorvägen

Björklöven är vackert gröna

På väg upp på bron över motorvägen

Nyasfalterad E6

Nyutslagna blommor

In på campingområdet

Syrenen snart i blom

Av Anders Lundgren - 6 maj 2011 18:37

Efter att ha frysit några dagar bestämde vi oss för att göra någon utflykt, varför inte ta en tur till Tyskland och "bunkra" inför sommaren? Nää, det kändes inte motiverat att lägga så mycket pengar på färje- och bensinkostnad för att handla, så stora konsumenter  är vi inte. Så vi bestämde oss för att ta en tur över sundet istället.

Väl över i Helsingör besökte vi "våran" butik som ligger strax utanför centrum, där vi inhandlade lite vin och ost. Vi åt sedan våran medhavda "massäck" vid Öresunds strand. Här är ju en ganska omfattande farygstrafik, all trafik till Östersjön, Polen, Ryssland och Finland går ju denna vägen. Nu var vi inte så långt från konstmuseét Lousianna så det blev en tur dit, för att se på omgivningen. Där var för tillfället utställning av Picasso, som vi inte besökte. Tillbaks till Helsingör, där vi skulle leta oss fram till Kronbergs slott med vår nyinköpta GPS. Vi blev lotsad till stadsdelen med samma namn. Så småningom kom vi fram till slottet som man sett så många gånger när man landat med färjan. Det var en jätteanläggning runt slottet som byggdes på 1500-talet, och som under senare år användt som regemente, som nu mera är nerlagt. Tillbaks till "svedala" igen efter en trevlig utflykt till Helsingör.

En frusen hustru som äter medhavd "massäck" vid Strandvejen.

Konstmuseét i Louisana.

Stora och små båtar trafikerar "Sundet".

Modell över anläggningen Kronberg.

Slottet Kronborg.

Fikadags.

Ett danskt wienerbröd satt fint.