Av Anders Lundgren - 10 september 2010 10:40

Då var det så dags att ta tag i sin något stela kropp, efter sommarens "slöande". Visserligen har jag aktiverat mig en hel del, främst med promenader, några rullskridskoturer, och en och annan cykeltur. När vi nu var på hemmaplan och tiden passade in, så blev det dags för höstens första yogapass. Dottern, Anna som blivit utsedd till "mjukhetens gudinna" av yoga- och step up kompisen Inger, är våran instruktör och leder våra pass på ett utmärkt sätt. Med andra ord, rätt människa på rätt plats.

Inledande nedvarvningen, solhälsningen, hunden, kobran, krigaren, triangeln, kamelen, fisken kändes ok. Mindre bra kändes trädet, problem med balansen, för att inte tala om plogen där både några extra magvalkar och dubbelhakor hindrar mig att få ut hela rörelsen på ett bra sätt.

Mina favoritrörelser, catstrech och kolmasken görs dock alltför kort stund. Jag får nog ändra min målsättning. Från att  utöka rörligheten, till att minska stelheten i kroppen. Hur som hellst känns det väldigt behagligt i kroppen efteråt. Och idag kännar jag mig faktiskt lite mindre stel.

Av Anders Lundgren - 5 september 2010 19:04

Nu när sommaren närmar sig slutet, och det har blivit lite lugnare livstempo, solen har återkommit om än något kylslaget, nära 0 på nätterna, har vi gjort några utflykter i omgivningen. Igår bilade vi ut till Bjärrehalvön. Första anhalt, sranden i Hemmeslöv. Jag vet inte hur många mil sammanhängande sandstrand det är som slutar här i Båstad, och börjar i Haverdal, norr om Halmstad. Här tog vi dagens första fika, sittande i bilen, då det var lite väl blåsigt. Vidare norra kustvägen västerut förbi Norrviken och Kattvik mot Hovs Hallar.

Hovs hallar besökte vi för ca 15 år sedan. Så vi gick en runda på raukområdet, ett område som facinerar med dess klippformationer som tidens tand har formerat det porösa berget till.

Björnbärssnår var det gott om

Lite besvärligt att ta sig ner

Raukområdet

Dom gamla enarna har bildat en "grotta"

Efter besöket på Hovs hallar åkte vi mot södra delen på halvön. Vi tog sikte på Förslöv. Där har nämligen Banverket sin huvudarbetsplats för tunnelbygget under Hallandsås. Här har man även en utställning om projektet som vi besökte, vi fick se en film om hela utvecklingen av bygget, vi var dom enda besökarna,så vi hade en filmsalong alldeles för oss själva. Regeringen beslutade redan 1991 att Västkustbanan skulle gå genom åsen. Den nuvarande järnvägen byggdes redan 1885, så det var hög tid att modernisera järnvägen. Sträckningen är 8,7 kilometer, tidsvinsten blir 14 minuter, men den stora vinsten blir att 24 tåg kan passera varje timme mot dagens 4. Varje tåg motsvarar 30 långtradare. Under årens lopp har flera problem uppstått, med en borr som fastnade, läckande grundvatten, gift i tätningsmedlet. Bygget stog still i 7 år. År 2005 bestämdes att tunneln skulle färdigställas. Man har nyligen gjort genombrott i tunneln. Tunneln ska vara klar 2015. Mycket intresant information.

På hemvägen besökte vi Östra Karups kyrkogård, för att bese Birgit Nilssons grav. Det var som att leta efter en nål i höstack, så någon grav fann vi inte.

Utställningsbyggnaden

Modell av borren "Åsa"

Södra tunnelmynningen, och huvudarbetsplatsen

Av Anders Lundgren - 5 september 2010 16:49

Här kommer en specifikation på materialåtgången på våran "arkitektritade" lekstuga, för den som är inresserad.

Grunden: Grunden gjordes av knäcksten, som blivit över efter en "slaktad" rabatt. Storleken på stenarna fick bestämma storleken på stugan. Storleken blev 2.10 x 2.80 Gräsmattan täcktes med en ogräsmatta. På stenarna lades remsor av asfaboard, som underlag för bjälklaget.

Golvet: Bjälklaget gjordes av tryckimpregnerat 45 x 95, ovanpå detta lades asfaboard, golvunderlaget lades med 21 x 95 råspont. Den "lilla" altanen, tryckimpregnerat 22 x 95.

Väggar:  Stommen gjordes med reglar 45 x 70. Fasaden täctes med Z-panel, 22 x 120. Knutbrädor och fönsterfoder användes 22 x 70. Insidan täcktes med 13 mm gips.

Taket: Bärande takbjälkar 45 x 95. Takreglar 45 x 70. Underlagspapp och ytpapp.

Dörren: Dörren gjordes av råspont 19 x 95 med en ram av läkt  25 x 38. Gångjärn och en skjutregel.

Fönster: Med tanke på lekande barn, använde vi plexiglas. Storleken på öppningen 110 x 40 cm. Utvändigt en ram av glaslist, invändigt smyglist. Vanligt fönsterkitt användes.

Målning: Utvändig vit fasadfärg, med rosa färg på knut- och fönsterbrädor. Ivändgt. En fondvägg täcktes med tapet, övriga väggar målades.

Invändigt: Golvet täcktes med laminatgolv av "klick" typ. Golvsockel 12 x 95. Taket målades med samma färg som väggarna. Tak- och hörnlister av färdigmålad list 8 x 21.

Materialåtgång:

4 lpm hörnlist

6 kvadratmeter laminatgolv

undelagsmatta

Utv. färg, inv. färg, tapet

Total kostnad: Ca 9.000 kronor

Av Anders Lundgren - 31 augusti 2010 19:40

Efter en regnig, blåsig och tråkig augusti har vi äntligen fått se lite sammanhängande blå himmel, dock något kyligt i luften. Vi tog tillfället i akt och packade våra ryggsäckar med fika och extrakläder och cyklade ner till "våran" strand. Där tog vi sikte på Lagans mynning som ligger ca 4 kilometer söderut. Förra veckan gick en kraftig storm fram över södra Halland, bland annat hade 18 förtält blåst sönder på våran campingplats. Sandstranden gick inte att känna igen efter stormen, sanden har flyttat på sig så att Genevadsån blivit smalare. Tång och annat skräp hade sköljs upp till sanddynorna, till och med ett träd, med fullt grenverk hade flytit iland.

Fördelen med regnet och stormen var att sandytan var behaglig att gå på, då sanden fortfarande var fuktig. Endast några få fotspår fanns, trots att det var 5 dygn sedan stormen lagt sig. Promenaden söderut tog ca 1 timme i lagom promenadtakt. Längst ut där Lagan mynna stod ett gäng fiskare för att försöka fånga den stora laxen. Utöver fiskarna såg vi tre personer och 2 hundar på hela tiden. Första fikarasten längst södeut, på återvägen stannade vi på halva vägen för att inmundiga resten av våran medhavda matsäck. En härlig dag på stranden.

Även idag har solen skinit och vi tog våra cyklar och cylkade bort till Tönnersta via asfaltvägen, där cyklade vi under motorvägen och tog oss vidare bort till Snapparp via skogsvägen. Paralellt med motorvägen och bron över Lagan mot Mellbystrand. Där forsatte vi på en smal stig ner till stranden, där vi blev liggande någon timme innan återfärden.

Endast några få fotspår på sanden

Rester efter stormen

"invasion" av laxfiskare

Kunde vara ett foto från någon tropisk ö, men det är faktiskt Lagans mynning.

Cykelbanan över Lagan

Av Anders Lundgren - 31 augusti 2010 18:05

Denna bild tog jag igår i Martin och Johannas trådgård, På tomten finns ett plommonträd som är överlastat med mogen frukt. Kring detta träd fladdrar åtskilliga fjärilar, dom går inte att räkna. Jag lyckades dock fånga en fjäril sittande på bladet. Jag tror att fjärilssorten är Nässelfjäril.

Av Anders Lundgren - 29 augusti 2010 21:47

När barnbarnet Rebecka, 4 år skulle bli storasyster, bestämde hennes pappa och farfar att hon skulle få en lekstuga som vi skulle snickra åt henne. Pappa trodde nog att vi skulle "smälla" upp den under hans pappadagar när Alex kom till världen, medans jag, farfar var mer återhållsam vad det gällde byggtiden. Vi startade bygget i början på juni, och bestämde då oss för att stugan inte skulle se ut som en trditionell lekstuga. Så jag skissade på ett förslag i "nyfunkis" stil, vilket alla berörda godkände.

Nu har Rebecka fyllt 4 år, och skulle ha sitt barnkalas en vecka senare. Så i fredags, dagen innan kalaset, blev golvet färdigt och listerna kom på plats och hon kunde visa sin lekstuga för sina kompisar.

Återkommer med ritning och materialspecifikation vid senare tillfälle.

Nu är grunden lagd

Regelstommen till långsidorna

Takbjälkarna på plats

Taket är täckt med underlagspapp

Fasadpanelen kommer på plats

Nu börjar bygget ta form

Så här blev det

Så här blev det invändigt

Av Anders Lundgren - 25 augusti 2010 19:31

Elvis Presley räknas till en av 1900-talets mest framträdande underhållare. Han har fått epitetet "The King" och har sålt 1 miljard skivor över hela världen. Han gjorde sin första skivinspelning 1953, då som en present till sin mamma, inspelningen kostade då $4. Elvis föddes 8 januari 1934 i Tupelo i Missisipi, och avled tragiskt 16 augusti 1977.

Av alla hans inspelningar har jag "Are you lonesome tonight" som min favorit. Den tillhör min uppväxttid och blev flitigt spelad i början på 60-talet, då "tjejintresset" gjorde sitt intåg, och denna bit var en härlig "tryckare".

Av Anders Lundgren - 25 augusti 2010 18:45

Helgen som var hade vi bjudit våra vänner som vi träffade förra sommaren när vi var på våran vandringsresa till Dolomiterna i norra Italien. Det har blivit till en tradition att vi träffas några gånger på året.  På fredag eftermiddag kom Kristina och Lars-Erik och deras hundar Tarzan och Charlie,, från Kungsbacka med sin husbil till Gullbrannagården. Vi hade en trevlig eftermiddag och kväll, med mat, dricka, promenad på stranden och naturligtvis spel, som bestod av tärningssspelet  "10 000" och "Mexican train".  På lördag morgon klockan 10 anlände Betty och Peter från Hisingsbacka. Tyvärr var vädret inte riktigt med oss men vi hade trevligt ändå, mera spel blev det på lördag eftermiddag och kväll. Peter och Betty övernattade i våran husvagn. Söndag förmiddag tog vi en promenad bort Martin och Johanna. Där huset var fullt.

Dottern Anna och hennes familj anlände till Gullbranna på lördag kväll, efter deras vistelse i Kroatien, där dom varit på tältsemester i 3 veckor. Alla var bruna som pepparkakor, soligt och varmt hade det varit, med undantag av något åskväder. Den mesta tiden av vistelsen tillbringade dom tydligen i havet.

Rebecka fyllde 4 år på söndagen, alla kusiner var på plats och hennes morfar och morbror hade kommit från Hässleholm för att uppvakta henne. Full hus. Av farmor och farfar fick hon en prinsessklänning som hon gillade.

Då min bil "Siverpilen" krånglat till och från några gånger under sommaren, har jag lämnat in den på verkstad i Laholm, för att dom ska kunna hitta felet har dom fått tillgång till den under veckan. Jag hade bokat in några massagekunder i måndags, så det var bestämmt att vi skulle åka hem till Alingsås på söndagen. Så det passade bra att vi kunde åka med Anna och Magnus hem. Dom hade ju dumpat av Matilda och Victor i Halmstad, så det fanns plats i deras bil.

I måndags började barnbarnen sina skolor. Axel började första klass på Noltorpssskolan, och Maja började 7:an på Nolhagaskolan. Det känns som hösten redan gjort sitt intåg.

På promenad med våra "vandringsvänner"