Av Anders Lundgren - 30 augusti 2013 17:39

Vi brukar träffa våra vänner som vi träffade på våran vandringsresa till Dolomiterna för några åe sedan. Denna gången besökte vi Kristina och Lars-Erik i Kungsbacka. Vi var bjuden redan klockan 2, och fick då en fantastisk lunch bestående av egen-fiskad och egen-rökt harr och makrill. Harren var fångad uppe i Norge och marillen utanför Kungsbacka, riktigt mumsigt. Vi gjorde sedan en biltur till Särö, där Lars-Erik är uppfödd. Vi gjorde en vanring i naturreservater Särö Västerskog, där vi pausade vid den vackra utsiktsplatsen med utsikt överskärgården utanför Onsala. Efter vandringen blev det yttrtliggare förplägnad med en trerätters-middag, dom är duktiga på att festmat kungsbackaborna.

Mäktig utsikt från högsta punkten.

Peter, Betty, Lars-Erik, Kristina, Marianne och vovven Lina njuter av utsikten.

Fikarast nere vid vattnet.

Av Anders Lundgren - 27 augusti 2013 12:01

Jag träffade min kompis Sverker första gången när vi började i 4:e klass på St Olofsskolan i Sundsvall, året var 1956. Under våran skoltid gick vi till och från i samma klass upp till 9:an, därefter gick vi en tekniskt förberedande kurs tillsammans, innan vi sedan gick olika tekniska utbildningar. Vi hade mycket roligt tillsammans under uppväxtåren i Sunsvall, då vi även  höll ihop på fritiden. Vi träffade så småningom "tjejer" och började sällskapa på varsit håll, så vi kom ifrån varandra under några år, men hittade så småningom tillbaks. Jag flyttade till Göteborg 1969, och han bor kvar i Sundsvall och han lever numera också pensionärsliv tillsammans med sin Ewa (som jag också hade ett gott öga till under våran "dansperiod").

Vi träffas numera någon gång då och då. Och islutet på förra veckan kom dom på besök till oss i Alingsås, och hade några trevliga dagar tillsammans. En dag körde vi den vackra vägen runt sjön Anten med bil, med fikarast vid Gräfsnäs. Nästkommande dag drog vi upp till vårat smultronställe uppe i Bohuslän. Stenöknen utanför Sotenkanalen, där jag och hustrun vandrat sedan vi träffades 1971. På hemvägen körde vi dom till Göteborg, där dom skulle hälsa på Ewas syster några dagar.

Fikarast vid Gräfsnäs.

Ewa och Sverker mutade naturligtvis in sina egna stenar på "Soten", precis som alla vi andra som vandrar där.

Hustrun och Sverker passade på att bada i "morsans badkar".

En kram efter badet.

Här förlovade vi oss, på ljugarbänken i Hunnebo, 24 juli 1971.

Av Anders Lundgren - 25 augusti 2013 15:43

Av pappa fick Rebecka en fin 3-växlad cykel, i kartong.

Kartongen blev sedan till en jättefin koja, med plats för 3.

Alla 7 ljusen blev släckta av samma pust.

Av Anders Lundgren - 20 augusti 2013 14:00

Hustrun hade kallat till släktträff i Gullbranna. Hennes två bröder och deras barn och barnbarn och våra egna barn med familj var kallad, totalt kunde vi bli uppåt 30 personer. Tyvärr var väderleksutsikterna inte den bästa, prognosen talade om mycket regnande. Vi blev iallafall 23 personer som dök upp efter hand. Meningen var att vi skulle kunna vara på stranden och umgås där, men det blev istället Martins hus som blev bas för tillvaron. Vi kunde iallafall genomföra en match i brännboll, och just då sken solen. Några åkte sedan till en närliggande sjö och tog ett dopp i det kyliga vattnet. Sedan skulle det grillas till hela skaran, Martin som är grillmästare fick sedan sitta i hällregnet en bra stund innan alla kunde utspisas. Trots dom yttre förutsättningarna blev det ändå en lyckad dag.

Hela skaran samlade innan brännbollsmatchen.

Tvillingarna Emilia och Julia blir rationellt utspisade av pappa Martin. Mormor Bodil och morfar Ulf får assistera.

Grillmästare Martin blev sittande i hällregnet en bra stund innan alla kunde utspisas. Kanske var det för mycket nederbörd för att få riktigt fart på glöden.

Av Anders Lundgren - 29 juli 2013 17:44

I veckan som varit har vi gjort en liten rundtur i Bohuslän, dels  för att hälsa på dels min syster "Pippi" och hennes nya sambo Lasse, på hennes sommarställe på Tjörn. Tidigare år har vi besökt konstutställningen i Pilane när vi varit där på besök, så även i år. Vi tyckte nog att detta året var det "klenaste" hitills, inget riktigt maffigt objekt.

Efter besöket på Tjörn körde vi norrut och hade Fisketången som mål. Där hälsade vi på vännerna Ulla och Bernt, som har sitt sommarboende där, dom bor i Ullas mormors hus, som är över hundra år gammalt och som ligger mitt i smeten i den oorganiserade bebyggelsen. Vi hade som vanligt bra väder, så det blev en tur ut på havet vid kvällningen och makrillfiske med släpdörj. Vi fick upp 18 fina småmakrillar på några timmar i den härliga sommarkvällen. Dagen därefter blev det en båttur på utsidan av vårat Soten, som vi vandrat på och besökt så många gånger under årens lopp. Det var kul att få se stenlandskapet från en annan sida.

Supe på altanen med mina systrar och svågrar.

Några av konstverken på Pilane, Legosoldaten var ju lite fyndig.

Alla skulle posera i fotöljen som stod på toppen av berget, med utsikt över Västerhavet.

En otroligt vacker sommarkväll med lyckat makrillfiske.

Fångsten skulle rensas innan den togs iland.

Det finns gott om "grytor" i det vackra stenlandskapet.

Av Anders Lundgren - 29 juli 2013 14:04

Tänk vad åren rinner iväg, det är nu 40 år sedan dotter Anna kom till världen. En varm solig lördag i juli. Hustrun ropade från toan vid 3-tiden att vattnet gick, jag rusade iväg för att köra fram bilen, men när jag kom tillbaks ropade hon igen. Ring efter ambulans! Jag hade precis satt in en plåt i ugnen för att grädda en tjockpannkaka, jag hade sinnesnärvaro att stänga av ugnen innan ambulensen anlände. Sedan blev det transport till Salgrenska i blåljus. Klockan 15.56 "ploppade" Anna fram. Hon hade bråttom tösen. Tjockpannkakan hade blivit perfekt gräddad på eftervärmen, när jag sedan kom hem från BB senare på kvällen.

Stor sångkör uppvaktade henne, liggande på golvet i Rebeckas rum.

Efter skattjakt hamnade hon i Martins garage och där stog en fin cykel, present från familjen.

Nu har Anna hunnit bli 40 år och 15 minuter.

Av Anders Lundgren - 20 juli 2013 21:43

Det är alltid trevligt att upptäcka nya ställen, under årens lopp har vi nog gjort 30 besök i Danmark och främst har det då varit på norra Jylland, och därav 10 på cykel. Härifrån Gullbranna har vi ca 7 mil till Helsingborg och sedan 20 minuters färjetur till Helsingör, så på två timmar var vi utrikes. Vi beslöt oss för att upptäcka norra delen av Själland, så vi packade våran lilla "racerbil" med tältutrustning och gav oss iväg. Vi hamnade i Rågeleije som ligger alldeles längst norrut på Själland där vi tog in på en camping, och hade där några fina dagar.

Utsikt över hela Kattegatt.

Campingliv, grillmästaren fick ta hjälp av luftpumpen för att få fyr på engångsgrillen.

En stunds siesta vid Strandvejen i Helsingör. I bakgrunden syns ön Ven, som vi cyklade på för några dagar sedan.

Av Anders Lundgren - 16 juli 2013 17:52

Jag kommer inte ihåg känslan av att fylla tvåsiffrigt, men det är väl ändå något speciellt, barnbarnet Axel gjorde det igår, den 15:e juli. Han firade sin födelsedag i Vallda i sin farfars trädgård. Hela släkten hade mött upp och det bjöds på både hamburgare och tårta.

En fin sommarskjorta i present.

Det blev många ljus att blåsa ut, den nya skjortan sitter redan på.

Här får farfar en rejäl brottningsmatch mot 4 av sina barnbarn.