Av Anders Lundgren - 23 augusti 2012 18:50

Kusin Janne med hustru Lotta från Waxholm, övernattade här hos oss våran camping i går natt. Dom har hittat sitt smultronställa nere i Moseldalen, och var nu på väg dit ner för fjärde gången med sin husbil. Med lite påtryckning, blev det en lagom första etapp att övernatta här. Det var ju inte så många veckor sedan som vi träffade dom uppe i Messlingen, men det var så  mysigt att träffa dom på tu man hand. Tre veckor nere i Moseldalen låter trevligt, något att fundera på.

Promenad i "vårat" naturreservat.

Av Anders Lundgren - 22 augusti 2012 19:31

Det verkar som att sommaren har gjort sitt för detta året, det blev väl nästan 2 veckor utan regn och med någorlunda sol och värme så här på sensommaren. En kväll blev det till och med ett dopp på kvällskvisten med barnbarnen. Här några bilder från badet.

Tjohej!!

Av Anders Lundgren - 20 augusti 2012 22:14

Barnbarnet Rebecka, som fyller 6 år i övermorgon, har idag gjort sin första skoldag hon började i 0:an på Trönningeskolan. Pappa, farmor och farfar gjorde henne sällskap första skoldagen. Jag tror hon kommer att trivas i skolan med sina fröknar och skolkamrater.

Upprop i skolsalen.

Första lektionen, gymnasik i gröngräset.

Av Anders Lundgren - 10 augusti 2012 17:34

Efter några kyliga och blöta veckor, gjorde solen ett kort gästbesök igår. Planeringen var att vi skulle besöka badhuset i Halmstad med barnbarnen, men ändrade planer gjorde att vi istället hamnade på utebassängen "Brottet", ett gammalt stenbrott som gjordes om till en simstadion när verksamheten upphörde. Trots den något kyliga vinden blev det några timmars stojande i vattnet. Här några bilder från dagen.

Alex var måttligt förtjust i vattenkanan.

Oj vad det stänker när Alex hoppar.

Rebecka är ett riktigt vattendjur.

Hustrun gillade bassängkanten bättre.

Några simtränade.

Av Anders Lundgren - 6 augusti 2012 10:51

Våra Stockholmskusiner har kallat till kusinträff i deras gemensamma andelstuga i Messlingen, som ligger i norra Härjedalen, 3 mil från Funäsdalen. På uppvägen gjorde vi sällskap med syster Eva och svåger Ebbe. Vi gjorde resan i 2 etapper, och övernattade på ett vandrarhem strax norr om Sälen. Avståndet Alingsås - Messlingen blev 70 mil.

Vi  installerade oss tillsammans med syster Gunilla och Lars, samt syster "Pippi" och Lasse som kom från Sundsvall, i en större stuga som bokats för oss Lundgren-syskon. Dom 3 Annerbäcks-kusinerna hade blivit 2, då kusin "Perre" inte inställde sig till träffen.

På söndag förmiddag tog vi en promenad till östra änden på den närliggande sjön Messlingen. en fin promenad i det fina vädret. Hustrun och Tommy var dom enda som trotsade det 14 gradiga vattnet med ett bad. En dag åkte vi till Flatruet, Sveriges högst belägna landsväg, där det blev en promenad ut på fjällheden, därefter besök i Ljungdalen.

En dag besökte vi Funäsdalen där det var marknad, med stånd uppställda på var sida om vägen genom samhället. Där inträffade en insident, då storasyster Gunilla blev frånåkt från parkeringsplatsen. Vi var tre bilar och bytte passagerare, ingen hade koll på hela församlingen, så när hon hade besökt en toa fanns ingen bil kvar att åka med. Efter en stund fick Lars telefonsamtal från henne, pinsamt! Efter besöket i Funäsdalen åkte vi västerut ettt par mil och fick då bese mitt eget vattenfall "Andersfallet", mäktigt!

Den finaste utflykten fick vi i Ramundberget, där vi tog liften upp på toppen, och kom då direkt upp på fjällvidden, med en vidunderlig utsikt över Härjedalsfjällen. En vandring en bit in i  landskapet och sedan blev det till att gå på skrå nerför den  myggrika  och "sunkiga" björkskogen.

En trevlig vecka blev det med samvaro i en mysig miljö tillsammans med mina syskon och kusiner med respektive.

Här i Sälen övernattade vi.

Fikarast på en gammal stentrappa, Evas duk var som vanligt framdukad.

Hela församlingen.

Hängbron över sjön Messlingen.

Husrun badar tillsammans med "Tilda".

Skönt med lite vilopaus.

Lars o Gunilla ute på vandring vud Flatruet.

Eva o Eva har besökt hembygdsmuseet i Funäsdalen.

"Pippi" och jag själv poserar vid mitt eget vattenfall, "Andersfallet".

Liftresa upp till toppen vid Ramundberget.

En mäktig vy över Härjedalsfjällen.

Det bästa med utflykten är fikarasten.

Av Anders Lundgren - 27 juli 2012 20:00

Varje sommar, den sista onsdagen i juli, samlas ett gäng musiker till herrmiddag. Det är Varbergs bandet, "Street Bourbon Band" som samlar ihop sina forna bandmedlemmar, som varit med under årens lopp och passar då på att fylla hela Varberg med musikglädje, och man gör då samtidigt en god gärning och samnlar ihop pengar till Almers hus, ett rekreationsboende för canserdrabbade barn och deras familjer. Först spelar man på torget, och på restaurang Grappa mitt på dagen. Frampå kvällen ger man en bejublad konsert inför 3000 åskådare i Socitetsparken, och avslutar sedean dygnet inne på restaurangen och spelar där så länge man orkar. En fantastisk musikupplevelse.

Det var andra året irad vi var bjuden till Varberg, där svåger Ulf och hustru Bodil har en sommarlägenhet. Förutom musiken bjöds vi även på en härlig landgång innehållande räkor och lax, och till detta serverades rosévin. Vi satt på en höjd med utsikt över hela västerhavet och intog maten, en fantastiskt fin dag, dessutom med vacket väder, bättre kan det inte bli.

20 manna bandet "Street Bourbon Band" spelar upp på torget.

En härlig picknick serverades uppe på berget med utsikt över Västerhavet.

En trött "Uffe" vilar middag.

En fin solnedgång över Varbergs fästning.

Av Anders Lundgren - 26 juli 2012 19:56

Den ena födelsedagen efter den andra avlöser varandra, nu var det dags för hustrun att "fylla".  Hon fick sommarens första sommarväder i present av väderguden. Vi packade ner frukosten i våra ryggsäckar och begav oss ner till våran strand. Vi var ganska så ensamma från början, men när vi gick hem, fullkomligt kryllade av badsugna människor, kan det ha varit ett uppdämt behov?  Efter uppvaktning av Martin och hans familj åkte vi in till Halmstad och firade dagen med ett restaurangbesök.

Fina presenter!

Av Anders Lundgren - 22 juli 2012 21:03

Då var det dags för födelsedagsfirande igen, nu var det dags att hylla dotter Anna, även denna gången i trädgården i Vallda. På plats var också äldsta barnbarnet Matilda, som vi inte träffat sedan hennes studentmottagning i början på juni. Hon har fått sommarjobb hos en kompis till Anna och jobbar så mycket hon bara orkar, nu hade hon några dagar sammanhängande ledighet och passar då på att umgås med sin familj. Det bjöds som vanligt på läcker hembakad tårta, designad av Matilda och Axel. Innan vi vände hemåt bjöds vi även på Magnus grillade köttbitar med tillbehör.