Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Anders Lundgren - 19 maj 2013 12:35

Då var det dags att ge sig ut på en tripp till Europa igen, denna gången siktar vi in oss på Budapest som slutmål. Eftersom vi nu befinner oss i närheten av Halmstad, passar det bra att kliva på bussen här. Vi var ute i god tid så hustrun passade på att möblera om i bagaget under väntetiden, innan vi kliver på bussen.

Efter transport genom Danmark, gör vi en första övernattning söder om Berlin. Nästa dags etappmål blir Slovakiens huvudstad Bratislava. Här bor vi på ett hotell med en lite annorlunda planlösning. Väggarna till badrummet består av glas, här får man alltså duscha inför öppen ridå.

I Bratislava blir det en guidad tur runt alla sevärdheter, här utsikt från Slottsberget, med utsikt över staden, och floden "blå" Donau. På floden förekommer livlig pråmtrafik, ett bra transport alternativ.

I gamla stan kan man se många roliga statyer, här har "Cumil" som har sin arbetsplats i avloppssystemet under gatan, passat på att få sig en nypa frisk luft och passar på att titta under kjolarna på förbipasserande damer.

Framme i Budapest, det pampiga parlamentsbyggnaden ligger vid Donau, som även flyter genom denna staden, staden är uppdelad på två stadsdelar, Buda och Pest, här utsikt över Pest-sidan.

Utsikt från Fiskarbationen.

Det tar på krafterna att gå i backar och trappor. Resekamraten Lasse passar på att stretcha vid Fiskarbationen.

En mäktig utsikt från Gellértberget, som då ligger på Buda-sidan, över Donau och dess broar.

På toppen på Gellértberget står stadens frihetsguddina "fru Palmkvist" och vakar över staden dygnet runt, hon är belyst på nattetid.

Världens största vinfat står här insprängd i berget, rymmer 140 kubikmeter.

Resans höjdpunkt var nog besöket på Széchenyi badet, som ligger i Stadsparken. Här i en av utebassängerna badar man i 38 gradigt vatten, Vattnet hämtas från en källa som ligger 1246 meter under markytan och håller en temperatur på 76 grader.

Här har man bevarat den ursprungliga atmosfären, badet byggdes i början på 1900-talet och invigdes 1913. Innomhus finns 15 olika bassänger, vattnet är magnesim mättat och anses ha en gynsam effekt på hälsan.

Till och med omklädningsrummet har kvar sin ursprungliga utformning.

Det blev även några besök på stadens shopping-gator och i Saluhallen.

Efter 3 övernattningar i Budapest, vänder vi kosan norrut igen. Övernattning i Brno, som är Tjeckiens näst största stad. På vägen mellan Bratislava och Prag står detta monument över Alexander Dubcek, som var den store hjälten under Pragvåren 1968, när ryssarna okuperade Prag. Han omkom i en mystiskt outredd bilolycka här 1993.

Efter ytterligare en övernattning i Berlin, åker vi fäjan mellan Rostock och Gedser. Snart hemma igen efter en upplevelserik vecka och med många sevärdheter.

Av Anders Lundgren - 29 november 2012 18:24

Vi kan väl nästan säga att vi vid det här laget kan kalla oss för stamgäster hos Rolfs Bussresor, jag tror det var sjunde gången som vi reser med företaget. Jag såg annons om denna julbordskryssning i tidningen för några veckor sedan, till det humana priset av 475 kronor per person. Priset inkluderar bussresa Stockholm tur och retur, övernattning ombord, samt julbord och frukost. Jag lyckades även lura med mina systrar Eva och "Pippi" och svåger Ebbe på resan. I Stockholm anslöt även syster Pippis gamla ungdomskärlek, Lasse.

Vi klev på bussen här i Alingsås, 40 minuter efter utsatt tid, ihållande regn och blåst råder så gott som hela resan, lite gungigt på Ålandshav. Passagerarna bestod enbart av köpglada pesionärer, så det var säkert en god affär för rederiet trots det billiga priset. Efter 2 timmar vid kaj i Mariehamn på morgonkulan vänder båten åter mot Stockholm. Maten ombord var förträfflig, och som vanligt äter man för mycket. Åter tillbaks till Alingsås vid 23 tiden. Ett trevligt "break" i höstmörkret.

Fördrink i hytten. Svåger Ebbe passade på att fylla år samtidigt.

Det blev mycket sittande under resan-

Av Anders Lundgren - 25 oktober 2012 17:45

Jag har i många år talat om att åka till Algarve-kusten i södra Portugal, det har kännts som att det skulle vara något speciellt med denna kuststräckan. Min vän Michael har varit där ett flertal gånger och talat sig varm om just Portimao, som ligger ca 60 km väster om "huvudstaden" Faro, där även flygplatsen ligger. Lägligt nog hade han och fästmön Lillian bokat en resa nu på höstkanten. Så vi gjorde sällskap första flygetappen till Bryssel, sedan gjorde dom ytterligare en mellanlandning i Lissabon, medans vi åkte direkt till Faro. Vi bokade en lägenhet ca 15 miuters gångväg ner till havet, medans Michael och Lillian bodde på hotell nära stranden. Vi stannade 2 veckor och hade som vanligt tur med vädret.

Vårat lägenhetshotell som låg 15 minuters promenad från havet, vi hyrde dock cyklar, så det tog inte lång stund att förflytta sig.

Solonedgång i väster över Atlanten, från våran balkong.

Här har vi fått besök av våra vänner Lillian och Michael.

Utsiktsplatsen över hela stranden.

Längs den östra delen av stranden har man uppfört ett promenadstråk, "Plankan" kallad, närmast bergskanten.

Hustrun tar en stunds rast plank-staketet.

En glad Mike har avverkat halva morgonpromenaden på "Plankan".

I den östligaste delen på stranden går det ut en pir som skyddar inloppet till själva stadskärnan.

Här är den västligaste änden på den 2 kilometer långa stranden.

Fantastiska formationer i det porösa berget.

En gångtunnel genom berget.

En dag gjorde vi en utflykt till närliggande byn Alvor, där vi åt nationalrätten, grillade sardiner, smakade bra.

Viloopaus efter fiskmåltiden.

En dag cyklade vi in till den genuiana delen av staden. Marianne kollar på kartan så att vi kommit till rätt stad.

Här firar man antagligen jul året om.

Marianne i träningstagen, undrar vad hon tränar för? I bakgrunden syns bron som går över älven till grannbyn. Bron är byggd av delar från det gamla Eifeltornet.

En fantastisk fin sandstrand, där man kunde ligga på sin egen filt, och slippa trängas med solstolar.

En dag gick det rejäla dyningar trots att det inte blåste, måste ha att göra med tidvattnet. T o m röd flagg den dagen.

Dags att åka hem. En rejäl balja kaffe på flygplatsen. En fin vistelse i Portugal har det varit, det blir säkert flera besök.

Av Anders Lundgren - 6 augusti 2012 10:51

Våra Stockholmskusiner har kallat till kusinträff i deras gemensamma andelstuga i Messlingen, som ligger i norra Härjedalen, 3 mil från Funäsdalen. På uppvägen gjorde vi sällskap med syster Eva och svåger Ebbe. Vi gjorde resan i 2 etapper, och övernattade på ett vandrarhem strax norr om Sälen. Avståndet Alingsås - Messlingen blev 70 mil.

Vi  installerade oss tillsammans med syster Gunilla och Lars, samt syster "Pippi" och Lasse som kom från Sundsvall, i en större stuga som bokats för oss Lundgren-syskon. Dom 3 Annerbäcks-kusinerna hade blivit 2, då kusin "Perre" inte inställde sig till träffen.

På söndag förmiddag tog vi en promenad till östra änden på den närliggande sjön Messlingen. en fin promenad i det fina vädret. Hustrun och Tommy var dom enda som trotsade det 14 gradiga vattnet med ett bad. En dag åkte vi till Flatruet, Sveriges högst belägna landsväg, där det blev en promenad ut på fjällheden, därefter besök i Ljungdalen.

En dag besökte vi Funäsdalen där det var marknad, med stånd uppställda på var sida om vägen genom samhället. Där inträffade en insident, då storasyster Gunilla blev frånåkt från parkeringsplatsen. Vi var tre bilar och bytte passagerare, ingen hade koll på hela församlingen, så när hon hade besökt en toa fanns ingen bil kvar att åka med. Efter en stund fick Lars telefonsamtal från henne, pinsamt! Efter besöket i Funäsdalen åkte vi västerut ettt par mil och fick då bese mitt eget vattenfall "Andersfallet", mäktigt!

Den finaste utflykten fick vi i Ramundberget, där vi tog liften upp på toppen, och kom då direkt upp på fjällvidden, med en vidunderlig utsikt över Härjedalsfjällen. En vandring en bit in i  landskapet och sedan blev det till att gå på skrå nerför den  myggrika  och "sunkiga" björkskogen.

En trevlig vecka blev det med samvaro i en mysig miljö tillsammans med mina syskon och kusiner med respektive.

Här i Sälen övernattade vi.

Fikarast på en gammal stentrappa, Evas duk var som vanligt framdukad.

Hela församlingen.

Hängbron över sjön Messlingen.

Husrun badar tillsammans med "Tilda".

Skönt med lite vilopaus.

Lars o Gunilla ute på vandring vud Flatruet.

Eva o Eva har besökt hembygdsmuseet i Funäsdalen.

"Pippi" och jag själv poserar vid mitt eget vattenfall, "Andersfallet".

Liftresa upp till toppen vid Ramundberget.

En mäktig vy över Härjedalsfjällen.

Det bästa med utflykten är fikarasten.

Av Anders Lundgren - 7 juni 2012 19:01

Syster Eva och svåger Ebbe gjorde oss sällskap till huvudstaden, främsta orsaken till resan var att övervara Stockholms Marathon som skulle avgöras lördagen 2 juni. Vi hade sett framemot några trevliga försommardagar i våran huvudstad. Vi startade tågresan från Alingsås, det är ju fantastiskt vad smidigt det är med detta komunikationsmedel, 3 timmar till Stockholm. Väl framme vid Centralstationen möttes vi av våran kusin Eva. Vi bestämde träff sedan på Vitabergs-teatern på fredag kväll, då det premiär för årets parkteater-säsong, trevligt förslag. Vi köpte ett tunnelbanekort gällande för fria resor i 7 dygn för 200 kronor, som sedan utnyttjades till max. Vi letade oss fram till övernattningstället vid Zinkensdamm. Intallerade oss och vi tog sedan en promenad i omgivningarna.

Fredagen startade vi med att åka tunnelbana till Ropsten och därifrån Lidingöbanan till ändhållplatsen vid Gåshaga, där man byggt upp en ny stadsdel med bostäder. Uruselt väder så vi tog vändande vagn tillbaks. Besök på det stora varuhuset NK och den nya Gallerian på andra sidan gatan, där vi intog dagens lunch. Åter till vandrarhemmet för vilostund. Trots busvädret tog vi oss till Vitabergs-teatern för att avvara årspremiären för Parkteatern. Denna instutition visade sig fira 70 år. Vi var där i god tid för att få plats. När pjäsen skulle börja var vi kanske 25 åskådare och lika många av dom speciellt inbjudna gästerna som bänkat oss. Naturligtvis blev föreställningen inställd. Som kompensation blev alla närvarande inbjuden till mingelparty som "plåster på såren", detta var naturligtvis avsett att avhållas för alla inbjudna gäster, så vi blev bjuden på champange, jordgubbar, snittar, kaffe och glass, och froterade oss med några kändisar man kände igen, Laila Freivald, Adde Malmberg, Niklas och Lennart Hjulström, Tomas Bolme bla. Vi tog sedan en promenad till Mosbacke där vi intog en öl på Södra Teatern.

Lördagen var vi inte utanför dörren, mer än vi gick till närmaste mataffär och inhanlade lite ätbart. Istället för att vara ute på stan och titta på dom tappra maratonlöparna, satt vi bänkad framför TV:n istället, vilket busväder!!

Idag skulle vi väl iallafall försöka vara lite aktiva. Tunnelbanan till centrum, promenad till Sveavägen, för att bese minnesplattan i trotoaren, där Olof Palme blev mördad. Sedan spårvagnen ut till Djurgården och Waldemarsudde, där vi strosade runt en stund, och intog dagens medhavda 11 kaffe i prins Eugens trädgård. När vi sedan skulle gå därifrån var det folkvandring åt fel håll, och det visade sig att det skulle köras "Prins Bertils Memorial" ett lopp för veteranfordon, så vi gick fram till startplatsen och fick där bese över 300 gamla fina fordon, som visade upp sig av sina stolta ägare, så där tillbringade vi några timmar. Sedan färjan från Gröna Lund till Slussen. Vi hade bestämt oss för att besöka Fotografiska museet, så vi fick gå någon kilometer längs kajen för att komma dit. När vi närmar oss ser vi att det pågår en livlig aktivitet där, mängder av poliser och polisbilar, ett par helikoptrar i luften och en mängd båtar runt en skärgårdsbåt som var på ingång mot kajen vid museet. Det visade sig att den amerikanska utrikesministern Hillery Clinton var på besök i staden och då varit ute på en skärgårdstur med Calle Bildt, så vi fick se henne gå iland där med ett stort säkerhetsuppbåd omkring sig. På fotografiska är det 3 utställningar, jag fastnade för den svenska fotogrfen Helena Blomqvist som framställer sina alster med digital teknik. Vi äter en sallad på restaurangen där, som ligger på övre plan med en fin usikt över Skeppsholmen. Promenad tillbaks till Slussen. Lokaltåget "Saltsjöbanan" till ändhållplatsen i Saltsjöbaden, en kort promenad runt det pampiga hotellet och sedan tillbaks igen. Nu återstod endast ett önskemål, att bese Globen. Ett något trött gäng återvänder till vandrarhemmet efter 9 timmars utflykt.

Innan hemresan på måndag förmiddag, knökar vi in våra väskor i en förvaringsbox på Centralen. Och gör sedan ett besök på det stora varuhuset Åhlens och  avnjuter sedan en strutglass i Kungsträgården i solskenet, innan vi bestiger tåget för återresan hem.

Ett gäng från landet åker till storstaden.

Den fåtaliga publiken på Vitabergens friluftsteater.

Naturligtvis blev föreställningen inställd.

Det blev mingelparty istället.

Minnesplattan på Sveavägen.

11 kaffe i prins Eugens trädgård.

Många fina bilar som skulle köra "Prins Bertils Memorial".

Ett stort polispådrag utanför Fotografiska.

Iland kliver damen i blått, Hillery Clinton, viken kanonbild!!!

Besök i Saltsjöbaden.

Den mäktiga Globen, en död stadsdel på helgen.

Det pågick en restaurangfestival i Kungsträgården, där vi intog en glass i solskenet.

Av Anders Lundgren - 30 maj 2012 13:50

Hustrun provligger slafen på "Silja Serenade" som ska ta oss till Helsingfors. Vi hade turen att av hela resesällskapet få den ende utsides hytten. En härlig utsikt över Stockholms skärgård, 4 timmars båtresa inomskärs.

Första stoppet på den ryska sidan gjordes i den gamla svenskstaden Viborg, där det smakade bra med en kopp kaffe.

Här på Hotell Moskva bodde vi i 4 nätter, stadens största hotell. Hotellet låg i änden på stadens huvudgata, Nevskij Prospekt, gatan är 4,5 kilometer lång, och här finns allehanda affärer, varuhus och restauranger. När vi anlände till staden tog det 2 timmar att ta sig fram till hotellet. Det bidrog kanske att president Putin och premiärminister Medveed var på besök i stan, där det pågick en internationell konferens.

Det blev en guidad tur genom staden, en svensktalande rysk kvinna gjorde oss sällskap i 3 dagar, här beser vi Smolnyjkatedralen. Katedralen byggdes av Peter I, till sin dotter Elisabet som lantpalats.

Isakskatedralen är världens fjärde största kupolkatedral och är Rysslands största och viktigaste. Den 101 meter höga byggnaden med dess gyllene kupol utgör en siluett som syns över hela staden, det tog 40 år att uppföra byggnaden och den stod färdig 1858.

Eremitaget består av 5 byggnader, den ursprungliga delen, Vinterpalatset, som var den ryska tsarfamiljens residens. För att få plats med sin konstsamling lät Katarina II bygga till "Lilla Eremitaget" och har sedan under åren byggts ut ytterligare. Komplexet är idag konstmuseum och räknas som en av världens främsta konstmuseum. Museet innehåller 3 miljoner föremål som är utställda i mer än 300 palatssalar.

Petershof byggdes av Peter I som sommarpalats, ett storhetsvansinne utan dess like. I parken som är på tusen hektar finns 30 byggnader, 100 talet förgyllda fotäner. Vi fick stå i kö minst en timme för att komma in byggnaden, ett hysteriskt kaos inne i "huset" med mängder av guidade turistgrupper, alla fick sätta på sig tosser, tänk att få se tusentals människor iklädda denna fotbeklädnad. Från palatsen var en grävd kanal ut till Finska Viken, så att tsarerna kunde ta sig till sin "sommarstuga" sjövägen.

Kryssaren "Aurora" byggd 1903 ligger idag som ett minnesmärke från Oktoberrevolutionen 1917. På signal från Aororas kanoner stormade soldater och rödgardister Vinterpalatset och arresterade den provisoriska regeringen. Idag råder frid över staden, man kan till och med fiska i floden Neva.

Peter-Paulfästningen byggdes av Peter I, srategiskt placerad på ön i Nevas delta som försvarsbastion. Idag solbadar människor på utsidan av fästningen.

Marianne hälsar på Peter I.

Det blev många foton tagna under resan.

Det var mycket man inte fick göra innanför fästningen, bla fick man inte hoppa med skidor!

Så här serverades soppan, man hade lagt ett lock av deg ovanpå soppskålen och sedan gräddat det hela, allt för att hålla soppan varm, och få bröd serverat till soppan.

En kväll var vi på en folklore-afton på en gammal anrik teater, en fantastisk show av duktiga ungdommar som dansade och sjöng, och dessutom uppträdde fyra män som sjöng akapella, mycket skickliga. Under pausen severades champange och vodka samt snittar som tilltugg.

Vi gjorde en båttur på floden Neva och på grävda kanaler här åker vi på Vinterkanalen som passerar under Vinterpalatset.

Här kommer Vinterkanalen ut på floden Neva som omringar staden. Neva är 72 km lång och startar vid sjön Ladoga och mynnar ut i Finska Viken.

En grabb gjorde oss sällskap på rundresan med båten, han sprang brevid oss på kajen och ställde sig och vinka på varje bro som vi passerade under, när vi landade stog han och ville ha betalt för underhållningen.

Två rostrakolonner som symboliserar Rysslands herrevälde på haven, man tänder idag facklorna i toppen på kolonnerna vid speciella högtider.

Isakskatedralen från floden.

Många vackra byggnader längs kajen.

Bebådelsekyrkan byggd så sent som på början av 1900-talet, färgglad utsmyckning, kunde nästan ha stått på Liseberg som "Lustga huset".

Full koas råder i trafiken, inga organiserade parkeringsplatser, bilar parkerade överallt, på smala gator, i gathörnen och på trotoarer. Det kund ta 2 timmar att ta sig fram på den 4,5 km långa Nevskij Prospekt.

Utanför hotellet stod några läckra limosiner.

På hemvägen blev det ett lunch-stopp i Narva, som idag tillhör Estland. Här var ju Karl den XII och krigade på sin tid.

En vacker morgon in mot Värtahamnen i Stockholm. Skönt att komma hem igen.

Av Anders Lundgren - 28 februari 2012 18:14

Dags för besöket i Luxor som ligger ca 30 mil sydväst om El Gouna. Vi startade våran bussresa klockan 05, resan tog 5 timmar inklusive en frukostrast mitt i obygden. Egypten består ju till 95 procent av sandöken, och det är länggs Nilens stränder dom flesta invånarna bor, då här är bördig mark. Luxor är Egyptens ursprungliga huvudstad och ligger vid Nilens strand, staden hette då Thebe.

Vi åker över Nilen och här på den västra stranden ligger stadens centrum. Först beser vi Memnon kolosserna, två statyer som restes på 1300 talet f Kr. Statyerna föreställer farao Amenhotep III och hans drottning Tiye. Statyerna restes framför ingången till Amenhotp´s gravkapell.

Nästa stopp blir i Konungarnas dal, här byggdes gravar för faraonerna under Nya riket. Dalen består av en östra och en västra del, de viktigaste gravarna finns i den östra delen. Dalen användes från 1539 f Kr. till 1075 f Kr. Hitills har man hittat ca 60 gravar, den senaste bara för några månader sedan. Några gravar är öppen för allmänheten. Vi besökte tre av dom. Det största fynden gjordes 1922, då man hittade Tutankhamuns gravkammare, som var väl bevarad efter 3500 år. Gravkammrarna var målade och utsmyckade. Otroligt väl bevarade. Det var ganska jobbigt med alla tusen försäljare som trängdes runt besökarna.

Eter gravarna besökte vi en alabasterfabrik, här satt man och formade diverse prydnadsföremål av råämnet. Andemeningen med besöket var sedan att man skulle shoppa deras produkter, vilket vi inte gjorde.

Nu var det matdags, en buffemiddag serverades på en av alla dessa flodbåtar som ligger vid kaj här på Nilen. För att kommat till "matbåten" blir det en båttur på denna världens längsta flod. Nilen är 667 mil lång och startar vid Victoriasjön i Tanzania och mynnar ut vid Alexandria vid Medelhavet. Man kan ju säga att det inte var det renaste vatten man har sett. Det är många bifloder som rinner ut i Nilen, som har fungerat som är avloppsdike, det händer ofta att man kan se djurkadaver flyta omkring i floden.

Efter middagen blir det en busstur genom staden, här kryllar det av hästekipage, häst och vagn, som då används istället för en motordriven taxibil. Vi åker nu till utkanten av staden och kommer fram till Karnak templet. Under många århundranden var templet i Karnak det antika Egyptens religösa centrum. Här gjorde varje farao sina egna tillbyggnader eller förändringar. Karnak var huvudtemplet för solguden Amon. Man kan ju tycka vad man vill om detta stora svulstiga storhetsvansinne, men för att vara 3000 år gammalt får man ändå imponeras av deras byggnadsteknik.

Memnon statyerna.

En farbror som ska hugga ut en skål av alabater.

Många flodbåtar ligger vid kaj.

En fin gammal segelbåt på Nilen.

Huvudingången till Karnak templet.

Hundratals rejäla pelare, med inskriptioner runt om.

Av Anders Lundgren - 26 februari 2012 16:44

Efter att ha varit hemma i nästan 2 månader återvänder vi samma plats, Vi gillade "byn" som är uppbyggd runt kanaler och laguner på ett tilltalande sätt. Denna gången satsade vi på eget hushåll och bokade in oss på ett lägenhetshotell, för övrigt det enda som finns på stället. Denna gången stannade vi 2 veckor, hade kunnat stannat någon vecka till utan större problem. Vår första vecka var vädret bra, medans vi hade lite blåsigt och molnigt några dagar vecka 2. Vi hade ordnat egen mathållning med att ta med färdiglagade, nerfrysta rätter, inga större problem att hålla kylan under flygresan, då lufttemperaturen är -65 grader på 10 000 meters flyghöjd. Det fanns bra utbud av affärer för att  handla grönsaker, frukt, ägg od.

Hur fördriver man då tiden under 2 veckor när man inte har sin Tv och sin dator att sällskapa med? Inga större problem, jag läste 4 böcker, vi var ute och gick 1,5 - 2 timmar varje dag, 6 joggingpass. Eftersom vi kände till byn sedan tidigare besök, så hade vi nu möjlighet att utöka reviret, jag tror vi fick bra koll hela byn. En dag hyrde vi cyklar för att ytterligare "stilla" våran nyfikenhet på denna märkliga plats. Vi bodde nästan granne med golfbanan, som nu blev våran favoriplats för promenader och joggingturer. Den dag när vädret var som sämst, 15 grader och 12 sekundmeter i vinden, gav vi oss ut på en båtresa på 2,5 timme till "paradisön" Giftun Island för att snorkla. Detta var en riktig "turistfälla", det låg säkert 100 båtar uppankrade runt ön, eftersom det inte gick att gå direkt in till stranden med större båtar, var det små feederbåtar som slussade alla besökare in till stranden. Dom korallrev som låg utanför ön var mer eller mindre döda, endast någon enstaka fisk att se på. Eftersom jag inte var riktigt kurrant, hosta och tjock i halsen, avstod jag snorklingen. Vi var ett sällskap på 6 personer, alla var besviken på snorklingen och det båsiga och kyliga vädret. En dag gjorde vi en utflykt till Luxor, mycket intressant. Återkommer med rapport om vistelsen i Luxor.

Hustrun har fått sällskap av våran kompis Minna, han var värd för annexet där vi bodde.

På innergården fanns det en pool med 15 gradit vatten, skönt att svalka sig när solen gassade. Inte många gäster bodde där, dom gånger vi lågt där var vi så gott som ensamma.

En svalkande öl i solen smakade bra.

Underbara promenadvägar över kanaler och öar, här bron över till Zeituna beach, där vi låg några gånger.

Ett skojigt hus, Turtle house, ritat av tysk arkitekt, här kunde konstnärer och författare hyra in sig.

Här på golfbanan hade vi våran favoritplats, ca 6 km att gå runt.

Rast på våran cykeltur.

Ser det ut som ett paradis?

Det gällde att vara väl påpälsad i den kyliga vinden, på paradisön, efter snorklingen.