Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Vistelsen i Stockholm

Av Anders Lundgren - 7 juni 2012 19:01

Syster Eva och svåger Ebbe gjorde oss sällskap till huvudstaden, främsta orsaken till resan var att övervara Stockholms Marathon som skulle avgöras lördagen 2 juni. Vi hade sett framemot några trevliga försommardagar i våran huvudstad. Vi startade tågresan från Alingsås, det är ju fantastiskt vad smidigt det är med detta komunikationsmedel, 3 timmar till Stockholm. Väl framme vid Centralstationen möttes vi av våran kusin Eva. Vi bestämde träff sedan på Vitabergs-teatern på fredag kväll, då det premiär för årets parkteater-säsong, trevligt förslag. Vi köpte ett tunnelbanekort gällande för fria resor i 7 dygn för 200 kronor, som sedan utnyttjades till max. Vi letade oss fram till övernattningstället vid Zinkensdamm. Intallerade oss och vi tog sedan en promenad i omgivningarna.

Fredagen startade vi med att åka tunnelbana till Ropsten och därifrån Lidingöbanan till ändhållplatsen vid Gåshaga, där man byggt upp en ny stadsdel med bostäder. Uruselt väder så vi tog vändande vagn tillbaks. Besök på det stora varuhuset NK och den nya Gallerian på andra sidan gatan, där vi intog dagens lunch. Åter till vandrarhemmet för vilostund. Trots busvädret tog vi oss till Vitabergs-teatern för att avvara årspremiären för Parkteatern. Denna instutition visade sig fira 70 år. Vi var där i god tid för att få plats. När pjäsen skulle börja var vi kanske 25 åskådare och lika många av dom speciellt inbjudna gästerna som bänkat oss. Naturligtvis blev föreställningen inställd. Som kompensation blev alla närvarande inbjuden till mingelparty som "plåster på såren", detta var naturligtvis avsett att avhållas för alla inbjudna gäster, så vi blev bjuden på champange, jordgubbar, snittar, kaffe och glass, och froterade oss med några kändisar man kände igen, Laila Freivald, Adde Malmberg, Niklas och Lennart Hjulström, Tomas Bolme bla. Vi tog sedan en promenad till Mosbacke där vi intog en öl på Södra Teatern.

Lördagen var vi inte utanför dörren, mer än vi gick till närmaste mataffär och inhanlade lite ätbart. Istället för att vara ute på stan och titta på dom tappra maratonlöparna, satt vi bänkad framför TV:n istället, vilket busväder!!

Idag skulle vi väl iallafall försöka vara lite aktiva. Tunnelbanan till centrum, promenad till Sveavägen, för att bese minnesplattan i trotoaren, där Olof Palme blev mördad. Sedan spårvagnen ut till Djurgården och Waldemarsudde, där vi strosade runt en stund, och intog dagens medhavda 11 kaffe i prins Eugens trädgård. När vi sedan skulle gå därifrån var det folkvandring åt fel håll, och det visade sig att det skulle köras "Prins Bertils Memorial" ett lopp för veteranfordon, så vi gick fram till startplatsen och fick där bese över 300 gamla fina fordon, som visade upp sig av sina stolta ägare, så där tillbringade vi några timmar. Sedan färjan från Gröna Lund till Slussen. Vi hade bestämt oss för att besöka Fotografiska museet, så vi fick gå någon kilometer längs kajen för att komma dit. När vi närmar oss ser vi att det pågår en livlig aktivitet där, mängder av poliser och polisbilar, ett par helikoptrar i luften och en mängd båtar runt en skärgårdsbåt som var på ingång mot kajen vid museet. Det visade sig att den amerikanska utrikesministern Hillery Clinton var på besök i staden och då varit ute på en skärgårdstur med Calle Bildt, så vi fick se henne gå iland där med ett stort säkerhetsuppbåd omkring sig. På fotografiska är det 3 utställningar, jag fastnade för den svenska fotogrfen Helena Blomqvist som framställer sina alster med digital teknik. Vi äter en sallad på restaurangen där, som ligger på övre plan med en fin usikt över Skeppsholmen. Promenad tillbaks till Slussen. Lokaltåget "Saltsjöbanan" till ändhållplatsen i Saltsjöbaden, en kort promenad runt det pampiga hotellet och sedan tillbaks igen. Nu återstod endast ett önskemål, att bese Globen. Ett något trött gäng återvänder till vandrarhemmet efter 9 timmars utflykt.

Innan hemresan på måndag förmiddag, knökar vi in våra väskor i en förvaringsbox på Centralen. Och gör sedan ett besök på det stora varuhuset Åhlens och  avnjuter sedan en strutglass i Kungsträgården i solskenet, innan vi bestiger tåget för återresan hem.

Ett gäng från landet åker till storstaden.

Den fåtaliga publiken på Vitabergens friluftsteater.

Naturligtvis blev föreställningen inställd.

Det blev mingelparty istället.

Minnesplattan på Sveavägen.

11 kaffe i prins Eugens trädgård.

Många fina bilar som skulle köra "Prins Bertils Memorial".

Ett stort polispådrag utanför Fotografiska.

Iland kliver damen i blått, Hillery Clinton, viken kanonbild!!!

Besök i Saltsjöbaden.

Den mäktiga Globen, en död stadsdel på helgen.

Det pågick en restaurangfestival i Kungsträgården, där vi intog en glass i solskenet.