Alla inlägg den 15 oktober 2011

Av Anders Lundgren - 15 oktober 2011 18:39

 

Blogg i AT måndag
10/10

På sensommaren fick jag ett mail från webbredaktör Stefan på Alingsås Tidning.
Han ställde då en fråga, om jag ville delta som veckans bloggare i tidningens
webbupplaga.  I bloggdjungeln hade han
hittat min blogg ”Mitt liv som pensionär och tyckte då att det skulle passa bra
med inlägg från en ”mogen man i sina bästa år”. Efter att funderat några dagar
och även vidtalat min dotter Anna, som själv var gästbloggare under en vårvecka
2008 då hon och jag gjorde uppladdning inför Göteborgsvarvet, tyckte hon
absolut att jag skulle anta utmaningen. 
Sagt och gjort.


Jag har nu varit pensionär i drygt ett år och kan nog säga att detta år kanske
rent av varit ett av de bättre under mitt 66-åriga liv. Efter 45 år i
arbetslivet, kändes det väldigt bra att kunna få bli ”herre över min egen tid”.
När jag nu tittar tillbaka i backspegeln och ser vilken mångsysslare jag ändå
varit, jag kan titulera mig som, tidningsbud, ”springschas”, billackerare,
byggnadsarbetare, ritare, byggnadsingenjör, ”hamnsjåare”, ”stuveriarbetarbas”,
väktare, egen företagare, massör, massageterapeut, livsmedelsarbetare och
lagerarbetare. Det blev några tvära kast under det aktiva arbetslivet och för
det mesta har det varit roligt och givande att gå till jobbet.


När den magiska pensionsåldern närmade sig, fick jag frågan från närstående. ”Vad
ska du nu göra med din tid som pensionär?” Det blev ju något att tänka på, så
jag satte mig ner och funderade och spaltade upp det som kändes viktigt för
mig. Jag skrev ner mina tankar och har ”manifesterat”
dessa som ”mina 11 teser som pensionär”. Dessa finns att ta del av på min
bloggsida (www.anderstotte.bloggplatsen.se).


Nu kan man ju undra av vilken anledning man ska börja blogga när man har kommit
upp i min ålder, som tidsfördriv, har absolut inga problem att få tiden att gå,
eller som rena minnesanteckningar. Bl.a har jag alltid skrivit dagbok från hustruns
och mina resor under årens lopp. Så att blogga har blivit lite som ett verktyg
och som terapi för mig och jag gör det främst för min egen skull.





 









Presentation


solnedgång över Rödahavsbergen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards