Alla inlägg den 1 maj 2011

Av Anders Lundgren - 1 maj 2011 21:58


 

 Denna bild är från 1970 och är tagen i Göteborgs hamn. Götaverken hade ett uppdrag att förlänga ett fartyg. När man väl hade kapat fartyget i två delar, skulle fören bogseras ut ur dockan. Det slutade på detta sättet. Halva faryget kantrade.

Av Anders Lundgren - 1 maj 2011 21:01

På valborgsmässoaftonen 1971, träffade jag min blivande hustru för första gången. Jag var arbetskamrat med hennes bror Ulf. Vi var båda "singlar" vid den tiden, och vi var ute några gånger tillsammans för att roa oss. Vi bestämde att vi skulle "ragga upp" några tjejer för att fira Valborg tillsammans med, hemma hos mig. Efter några turer blev det så att Ulfs syster och hans "ex" Bodil. skulle komma. Först skulle vi dock bese Chalmers-cortegen i Göteborg. Så jag fick då träffa min "brunett" i rosa kappa, det slutade med att hon sov över hos mig, sedan dess är vi ett par, med 40 år av glädje och sorg, som det är i en relation. Vi får väl se om vi orkar med ytterligare 40 år.


Vi fick vara med om en ny upplevelse på våran bemärkelsedag. Martin och hans familj har varit på "kosläpp" några år tidigare, så vi hängde på dom och följde med  till en gård som ligger i Skedala, några mil utanför Halmstad. Här hade samlats några hundra personer för att bese dom 199 kossorna som skulle få komma ut på årets första grönbete. Klockan 10.15 öppnades portarna, ut störtade kossorna till en yster dans, några såg lite trötta ut när dom lunkade ut, men väl ute på grädet blev det fart.


Vi firade sedan våran dag med middag på en grekisk restaurang inne i Halmstad. Man hade sedan ordnat valborgsmässofirande här på Gullbrannagården, med brasa, sång och vårtal. En fin dag blev det.


  Värdbönderna i Skedala

      Ystra kossor kommer ut på grönbete.

    Barnen fick provköra gårdens traktorer.

  En trött Alex, det var en jobbig förmiddag.

Presentation


solnedgång över Rödahavsbergen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards