Alla inlägg under oktober 2010

Av Anders Lundgren - 11 oktober 2010 13:42

Då var man åter hemma efter en utflykt till Gullbranna och vidare en biltur runt Danmark. Vi startade förra lördagen med transport ner till sonen och hans familj. Eftersom vi var så många som skulle deltaga på dop-ceremonin på söndagen, fick vi hyra in oss på Gullbrannagården, i ett litet "sunkigt kyffe" tillsammans med dottern och hennes familj.

På söndagen var så dopet i Eldsberga kyrka. På plats var mormor, morfar, morbror, farmor. farfar och faster med familj. Till faddrar hade föräldrarna utsett kusinerna Matilda och Maja. Alla skötte sig bra under dopceremonin, Knut Alex Anders grymtade till när han blev lite blöt i huvudet. Det var ju lite roligt att han fick farfars namn som tredje namn. Vi fick dessutom ytterligare en medlem i vårat "A-lag", välkommen Alex. Efter dopet blev det fest hemma på Dillvägen. en härlig smörgåstårta och kaffe och ytterligare tårta.

Jag har haft förmånen att få följa sonsonens första månader i livet på nära håll. Han föddes på Halmstads lassaret vid 3-tiden på morgonen den 26 maj. Vi hade varit hemma på Dillvägen och tittat på TV kvällen innan, och lämnade huset vid 23-tiden, med Johanna stående, hon kunde nämnligen inte sitta ner. Vid 1-tiden fick vi sms att dom var på väg till BB. Martin ringde sedan vid 4-tiden och meddelade resultatet. Efter 2 dygn kom så mor och son hem, en liten "skit" var det, inte särskilt vacker, som inte nyfödda barn är, det firades sedan med mat och tårta. Jag har sedan följt hans utveckling under drygt 4 månader. Det är fantastiskt att se hur han växer. och hur synen och motoriken utvecklas. Han är ett riktigt "matvrak" och har fördubblat sin vikt under denna tid. Johanna har fått frågan på BVC om hon har grädde i sina bröst. Han är en liten trygg och glad "skit". Det ska bli roligt att få följa hans fortsatta utveckling.

Här har Alex kommit hem Endast 2 dagar gammal

Alex på besök i "kojan", stålmannen är nu 2 månader

Knut Alex Anders

Hela familjen med faddrar

Skönt, nu är det över

Av Anders Lundgren - 1 oktober 2010 19:22

Vårat barnbarn Rebecka åkte med sin pappa, som skulle på affärsresa till Skövde, hon blev "avdumpad" här hos farfar och farmor i Alingsås, för att stanna här hos oss några dagar. Dagen fördrev vi med att baka bullar och spela spel. Hon fick sedan följa med oss till Gymnastikens Hus för att vara med på våran step up träning. Från början satt hon mest och tittade på, men efter en stund for hon runt som en vante. Efter dusch cyklade jag in till stan för att vara med på styrelsemöte, för våran gymnastik förening AGF där jag är sekretarare.

Idag hämtar vi barnbarnet Axel på skolan, han har nu blivit stora pojken och går i första klass. Badhuset blir nästa anhalt, där vi plaskar runt, och åker vattenrutchkana ett par timmar, och fikar med saft och medhavda "badhusmackor", som består av en dubbel hårdmacka med mjukost emellan, mums! I våras var Axel på simskola varje vecka och jag gjorde honom sällskap och då skulle morfar naturligtvis ha med sig fika, och då var det stående med en "badhusmacka" vid varje badhusbesök. Nu har även Rebecka börjat på simskola i Halmstad, så dom är riktiga vattendjur bägge två. Efter badet lämnades barnen av hemma hos Axel, då hustrun och jag senare skulle besöka Alströmmerteatern för att bese Thomas Petersons show (se tidigare inlägg). Teaterbesöket slutade inte förrän halv elva, och då hade barnen redan somnat, så Rebecka fick sova över där.

Hämtar först Rebecka, sedan hämtar jag Axel i skolan idag också. Han hade cyklat med Maja till skolan i morse, så vi fick packa in cykeln i bilen. Sedan hem för lite lunch, och därefter promenad ut i svampskogen, Svamp hittade vi inte så många, men det blev ialla fall frisk luft och medhavd fika. Klockan 6 kommer Anna med familj på middag, och blir stannande några timmar.

Lämnar barnen hos Anna på förmiddagen, för att sedan återkomma till dom klockan 4, då äldsta barnbarnet Matilda, som är hemma på besök, för att fira sin 17-års dag, så det blir lite släktträff även med Magnus mamma och hennes familj. Där äts god mat och tårta. så magen står i fyra hörn.

Idag är det "vilodag", Jag hade "bandat in" kronprinssessan Victorias bröllop från i sommras på videon, det blev 9 timmars inspelning. Så hustrun tittade på 3,5 timme av dessa 9, resten får vi se en annan dag. På eftermiddagen blev det ett pass yoga i Gymnastikens Hus.

Morgonpromenad, därefter handling för bak, det blev bakat tekakor, mjuk pepparkaka, kolakaka och mina citronskorpor. Ett gympapass som avslutning på dagen.

Morgonpromenad, fortsatt bakning, idag rågbullar, grahamsbröd, ett hårdbröd smaksatt med kummin och ost. Jag gjorde dessutom en "laddning" med fiskburgare. Kvällen tillbringade jag hemma hos min kompis Michael, där vi badade bubbelbad, härligt! och tittade på fotboll på Tv, Ajax - Milan, ingen vidare match.

Morgonpromenad runt våran sjö, Gerdsken. Tvättning och städning av Forden, städning av lägenheten. Träning på gymet i Nolhagahallen innan handbollsmatchen Alingsås HK - Sävehov. Det var 4 matchen för säsongen, och 3 förlusten. Efter 3 matcher fick den nya tränaren sparken, och nu hade förre tränaren Robert Wedberg blivit återkallad. Trots förlusten på 8 mål, så gjorde man ändå årets bästa match. Återstår att se om man kan vända trenden.

Blir klippt av dottern Anna, blir stannande några timmar och fikar. Promenerar runt Nolhagaberget i det vackra vädret. Tvättar bil nr 2, "silverpilen", som fått nytt liv efter 5 veckors vistelse på verkstad i Laholm. Känns skönt att allt funkar igen. Den får nog vara med ett tag till. Har undersökt om någon lämplig restresa nästa vecka, inget napp. så det får bli en Danmarkstripp istället. Idag dubbla pass i Gymnastikens Hus, först ett gymppass, där hustrun fick rycka in som ersättare, dom gamla takterna sitter kvar hos henne, hon fick många positiva komentarer. Efter 15 minuters paus var det sedan dags för ett yoga-pass, som dottern ledde.

Idag fredag, har mest bestått av förberedelser inför helgen och kommande vecka. Lördag, resa till Halmstad, söndag, dop av yngsta barnbarnet Alex. Måndag, resa till Danmark, "bunkring" i Flensburg. Några dagars resa norrut längs danska västkusten. Ska bli en trevlig utflykt.