Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Besök på Hållö

Av Anders Lundgren - 13 september 2010 16:11

I helgen var vi bjuden till våra "Paris-vänner" Ulla och Bernt, som har sin "sommarstuga" i Tången, som ligger intill Kungshamn. Huset var byggt redan 1818, så det fanns mycket själ i byggnaden, Ulla övertog huset 1994, som tidigare varit i hennes föräldrars ägo. Hon hade sin uppväxt upp i samhället, så hon hade släkt och vänner i var och varannat hus. Huset var charmigt då dom rustat upp huset under årens lopp. Vi fick övervåningen för oss själva, mysigt med lågt i tak och utsikt över havet och samhället.

Vi kom dit på fredag eftermiddag. Efter middag, tog vi en guidad promenad runt samhället i skymmningen, innan vi var tillbaks var det kolsvart. Sedan blev vi sittande till över midnatt och fick lyssna till Ullas redogörelse av hennes uppväxt, och titta på gamla bilder, mycket intressant.

På lördag morgon, efter frukost åkte vi med deras båt ut till Hållö. Vi har varit i Bohuslän, och i dessa trakter i 40 år, men aldrig kommit ut till denna ö, som ligger strax utanför Smögen. Vädret blev bättre ju längre ut vi kom, så under vistelsen på ön var det tidvis soligt och varmt. Hållö som under årens lopp varit en viktig fyrplats för sjöfarten i dessa farvatten, men som numera är nedlagd. Några entesuaster har dock rustat upp byggnader, och byggt ut med stugor, så här finns idag vandrarhem för 25 boende, och möjlighet att anordna konferenser och fester. Nu var den gamla fyren under upprustning, så den var inbäddad i "pyjamas". Där fanns även ett kapell, som stod på samma grund som det gamla gashuset. En spartansk lokal men med en vidunderlig utsikt över stenlandskapet. Ön är idag naturreservat och ett populärt utflyksmål under sommartid. Efter att ha gått runt stora delar av ön och besett naturfenomenen med släta hällar, och badplatser, blev det sedan lunch ombord på deras mysiga båt. På vägen tillbaks gjorde vi en sväng in i "snobbrännan" i Smögen. Lagom tills vi vände om började det dugga, som blev till ett ösregn innan vi angjorde bryggan i Tången.

På söndag förmiddag åkte vi med bil runt i omgivningarna. Vi var uppe på samhällets högsta topp, vi det steninklädda vattentornet. Där man hade utsikt över halva västerhavet. Där det också varit en "utkik" under tidigare år, men som nu mera var indragen. Dess gamla byggnad var numera tillhåll för hembygdsföreningen, där Ulla är medlem. Ett besök på Smögens brygga måste till när man är här uppe. Så vi parkerade bilen vid Ullas brors hus som ligger nästan granne med bryggan. Här fanns ett gammalt äppelträd, som Bernt klättrade upp i och "pallade" äpplen. Besöket på bryggan inbringade varsin tröja till garderoben.

Vi blev sedan serverade en riktig bohuslänsk specialitet till middagen, Stekt makrill, som dom fångat under sommaren och blivit djupfryst, Den smakade underbart och var precis som den varit färsk, till detta serverades kokt potatis och mjölkpanna. Jättegott. Innan avfärden blev det äppelpaj, gjord på dom nypallade äpplena, ock kaffe därtill. En mysig och trevlig helg.

Huset på Tången, byggt 1818

Bernt "pallar" äpplen

eventbyrå

25 april 2011 12:03

Tack för att dela detta med oss. Jag har tyst njöt av upplevelsen avatt läsa din blogg hittills. Kanske någon klippa anteckningar längst ned skulle vara ett värdefullt tillägg att sammanfatta de lärdomar ...oavsett jag kommer att kontrollera tillbaka hit så fortsätt medförtjusande arbete, dina läsare uppskattar det ...