Alla inlägg under augusti 2010

Av Anders Lundgren - 9 augusti 2010 13:22

Då har vi upplevt årets andra "invasion", den första var på hustruns födelsedag då vi var 20 personer i "kojan". Nu var det kallat till släktträff här hos oss i Gullbranna och vi blev då endast 19 personer, 2 var sjuka och lämnat återbud. Vid 11 tiden började folk anlända, när alla var inräknade blev det fika med kaffe och bulle. Efter en stunds minglande begav sig sällskapet ner till stranden, där det blev sol och bad, tack och lov hade vi vädergudarna med oss även denna gång. Efter att ha packat lunchen i Rebeckas skrinda, släpade jag ner käket till stranden, där det serverades "gubbröra" som jag hackat och sölat med kvällen innan, till röran serverades öl, hårt bröd och en god kryddost. Maten rönte stor uppskattning, så på begäran har jag lagt ut receptet på "gubbröran" på bloggen.

Sällskapet bestod av hustruns två bröder med familjer. Bror Ulf med fru Bodil och deras barn Melina, och Mattias med sonen Neo, 1,5 år, tyvärr var hans sambo Nina och deras 2 månader gamla dotter Freja anmält sig sjuka. Och så var det lillebror Hans med fru Ingrid och deras barn Beatrice, Andreas med fästmö Lina, Isabelle med sin sambo Niklas och deras dotter Leija, 2 månader. Våran son Martin med sin fru Johanna och deras 2 barn, Rebecka, 4år och Alex, 2,5 månad.

Efter strand-vistelsen gick några hem till Martin och några gich hem till våran "koja" och passade då på duscha. Vi promenerade sedan bort till Martin och Johanna på Dillvägen. Efter kaffe och ett glas vin drog grillmästaren Martin igång grillen, för att irdningställe middagen som bestod av grillat kött med pastasallad och grönsaker med vin och öl till. Kvällen avslutades med kaffe och avec. Vid 10 tiden åkte delar av sällskapet hemåt, medan "gamlingarna" (6 personer) travade hem i skymningen till våran "koja". Efter en "sängfösare" var det dags att gå till sängs. Jag och husrun fick ligga på gummimadras i förtältet, medans dom andra "åldringarna" fick sova inomhus.

Några var vid uppvaknandet utvilade medans andra som "roterat runt" i sina bäddar större delar av natten, fortfarande var trötta.  Efter frukost åkte Ulf, jag och Niklas till Tönnersjö golfbana där vi gick 9-håls banan. Uffe som är en van och vältränad golfare utklassade oss andra 2. Några var samtidigt ute och morgonpromenerade. Lagom när vi golfare var tillbaka började regnet, som sedan höll på fram till sena kvällen. Innan sällskapet åkte hem serverades det lunch bestående av Pasta Carbonara. Vid 4-tiden åkte dom hem till respektive hemort. Helgen blev lyckad, och det bestämdes att denna tradition fortsätter nästa sommar.

Mingel och fika vid "kojan"

Utspisning på stranden

6 burkar (200 gram) med matjessill delade i mindre bitar

5 dl gräddfil, 10%

1 dl citronmajonäs

krydda med citronpeppar och allkrydda (typ Piffi)

2 burkar (200 gram) lätt creme fraiche, 15%

- Blanda alla ingredienserna, så det blir jämt fördelat.

- Blanda först gräddfilen, creme fraichen och majonäsen med dill hacket,

och krydda efter behag, salt behövs inget extra då sillen är tillräckligt salt.

Blanda ner det "söliga" med övriga ingredienser.

- Låt "evjan" gärna stå och "dra" i kylskåp över natten.

- Serveras gärna med hårkokt ägg, hårt bröd och en god kryddost.

Av Anders Lundgren - 7 augusti 2010 09:09

I torsdags kväll drog vi iväg till Falkenberg för att bese "En mor till salu" på Vallarnas Friluftsteater. Scenen ligger precis vid Ätrans strand, med åskådar- platser i slänten ner mot älven. Vi var där i god tid innan föreställningen, så vi åt glass och drack kaffe som vi bjöds på tack vare att jag beställt biljetter tidigt i våras och då fått några bonus checkar, som gällde som betalning.

Vi har genom åren sett åtskilliga föreställningar på TV från Vallarna med de här gänget "Stefan och Christer" och som gett oss många skratt. Så det var kul att få uppleva det hela "live". Första akten var väl något tam, men efter pausen tog den bättre fart och det blev många goda skratt.

Igår blev Rebecka en tand fattigare. Hon hade vid något tidigare tillfälle slagit i en framtad, och Johanna tyckte att den började se missfärgad ut, så iväg till tandläkaren som drog ut tanden, hon kommer nu att vara "med glugg" tills ordinarie tanden kommer om några år. "operationen" gick bra, hon är en tuff tjej vårat barnbarn. Hon har sovit här hos oss inatt våran "koja". Vi har precis ätit gröt med gul sylt. Nu iväntas den stora invasionen då hustruns två bröder med familjer kommer på den årliga släktträffen.

Fullpackat på läktaren

Några scener från föreställningen

Hela ensamblen tackar

Tandlösa Rebecka

Av Anders Lundgren - 4 augusti 2010 22:27

Igår kom våra vänner från Floda, Ninni och Morgan på besök. Dom har varit på rundresa i Skåne och Blekinge och var på väg hem.  Efter välkomsdrink och middag bestående av ungstekt lax med basilika-"evja" till, blev det dags för dagens utmaning som bestod av ett parti minigolf. Efter rundvandring på området var jag och hämtade ut fyra omgångar med klubbor och bollar. Första banan klarade alla galant utom jag som fick en 6:a. Sedan var det lite blandade framgångar, jag slog 8 slag på en bana och en"spik" på en annan. Slutresultat blev ändå seger för undertecknad med Ninni som jumbo. Tillbaka till "kojan" serveras kaka med sylt och glass. Vi fick sedan se bilder från deras resa till Siri Lanka som dom gjorde i vintras.

Efer frukost och morgonritual, beger vi oss ner till stranden. Tack vare vårat hemmasydda vindskydd får vi trots blåst några härliga timmar på stranden. Efter fika och bad beger vi åter hemåt där vi serverar gubbröra till lunch. Vid 4-tiden åker dom vidare norrut.

Här gäller full koncentration.

En "välutrustad" Morgan på stranden.

Av Anders Lundgren - 3 augusti 2010 10:36

Efter att ha fått sovit i sin ordinarie säng hemma i Alingsås några nätter är det åter dags att dra ner till "kojan" igen. Det känns fantastiskt att ha denna friheten att kunna förflytta sig när man vill, utan att ta hänsyn till arbete. Ibland får man nypa sig i armen för att tänka till hur bra man har det som pensionär.

Vi har varit hemma och tittat till det, tvättat, tagit hand om posten. Några växter behöver vi inte tänka på, då dessa är obefintliga. Jag har även "knådat" några massagekunder. Vi får i eftermiddag besök av våra goda vänner från Floda, Ninni och Morgan, som är på hemväg från sin Skåneresa. Så jag har förberett lite mat inför deras besök. Jag har beställt några böcker som jag hade hoppats skulle komma innan vi åker vidare.

Igår eftermiddag fick vi sms från Anna och hennes familj, att dom har kommit fram till norra delen av Kroatsien och halvön Istrien, där dom slagit upp sitt tältläger. Vädret verkar vara något varmt, men dom bor 20 meter från havet så dom har väl möjlighet att svalka av sig stup i ett.