Alla inlägg den 3 juli 2010

Av Anders Lundgren - 3 juli 2010 09:55

På våran väg norrut, hamnade vi i Östhammar där vi slog upp tältet. Precis när tältet var rest började ovädret, ett skyfall utan guds like, som varade 45 minuter. Inget kunde man göra utan blev sittande i tältet och lyssna på smattret och mullret från åskan. Efter ovädret åkte vi till Öregrund, ca 2 mil. En liten mysig sommaridyll, där vi strövade runt en stund. Efter morgonritualen drog vi vidare norrut.


Vi passerar Älvkarleby på vidare färd norrut, och kommer på att jag gjorde en del av "lumpen" här på Laxön. 1967. En anläggning mitt i Dalälven vid kraftverket i Älvkarleö, där Ingenjörstrupperna hade en anläggning för utbildninga av "brobyggare".  Anläggningen lades ner 1985 och är idag bla vandrarhem. Det var roligt med lite nostalgi och minnas tillbaks på den tiden i mitt liv.


Norr om Hudiksvall passerar vi Jättendal där vi tar österut mot kusten, och hamnar i Hårte. En liten "håla" där vi tillbringade några sommarveckor 1954. Första och enda gången där hela familjen, far och mor och 5 barn, var på semester tillsammans.


Vid 15 tiden anländer vi till min gamla hemstad Sundsvall där jag tillbringat 16 år av mitt liv, från 8 års ålder tiil 24, då jag flyttade söderut. Jag har min syster Gunilla och hennes man Lars boende här och det är alltid lika roligt att komma på besök. Vi tillbringar nu här några dagar tillsammans med Karlsson, och har bla haft några härliga dagar på Nyhamn, som ligger vid kusten, där dom har tillgång till en stuga som Lars släktingar i Stockholm äger. God mat och dryck har det varit under våra dagar tillsammans.


    

Före och efter skyfallet i Östhammar

    

Regnbäge över Öregrund

    

 Laxön, där jag tillbringade några sommarmånader 1967

  

Så såg det ut när vi byggde våra broar 1967

  

Hårte, där tältade 1954

    

Från stugan i Nyhamn

Presentation


solnedgång över Rödahavsbergen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards